آنچه درباره چادر مسافرتی باید بدانید؛

 

آنچه درباره چادر مسافرتی باید بدانید

 

چادر مسافرتی یکی از وسایل ضروری در هنگام سفر، کوهنوردی، طبیعت‌گردی و ... می‌باشد. اگر برنامه‌ی شما به گونه‌ای باشد که قصد داشته باشید شب را در طبیعتی همچون کوهستان، جنگل، ساحل دریا، کنار جاده، کویر و ... بگذرانید، قطعا اهمیت همراه داشتن چادر مسافرتی را می‌دانید و اگر قبلا این تجربه را داشته‌اید، ضرورت داشتن چادر مسافرتی را بیشتر درک خواهید کرد. بزرگترین مزیت داشتن چادر مسافرتی این است که حس امنیت و آرامش خاطر را به عنوان یک سرپناه برای شما و هم سفرانتان به همراه خواهد داشت. در این مقاله سعی داریم اطلاعات کاملی از چادر مسافرتی را در اختیار شما همراهان آفرودبازار قرار دهیم تا بتوانید آگاهانه و با اطلاعات کافی ابتدا نیاز خود را بسنجید و با توجه به کاربرد آن بهترین انتخاب و خرید چادر مسافرتی را تجربه کنید.

 

انواع چادرهای مسافرتی از لحاظ سرعت و سهولت نصب:

سرعت و سهولت نصب جهت برپایی چادرهای مسافرتی در کمپینگ برای هر کسی می‌تواند نکته مهمی باشد. در این مقاله انواع چادرهای مسافرتی را از لحاظ سرعت و سهولت نصب بررسی کرده‌ایم و در ادامه به توضیح هر یک پرداخته‌ایم.

 

  • چادر مسافرتی میله ای (عصایی): برای باز کردن این چادرها باید بخش‌های مختلفی که تشکیل دهنده پایه‌های آن هستند را به شکل یک عصا (عصای نابینایان) به هم متصل کنید. جنس این پایه‌ها می‌تواند از فایبرگلاس یا آلومینیوم باشد. البته جنس آلومینیوم با داشتن مقاومت بالاتر و قابلیت نشکستن در مقابل فشار بادهای شدید از فایبرگلاس بهتر بوده و علاوه‌بر آن، وزن و حجم کمتری نسبت به فایبرگلاس دارند. از مزیت‌های فایبرگلاس می‌توان به ارزان‌تر بودن آن نسبت به آلومینیوم اشاره کرد.
  • چادر مسافرتی فنری: طراحی چادرهای فنری به این صورت است که داخل پارچه آن‌ها فنر داشته و معمولا باعث بسته‌بندی گرد این چادرها می‌شود. هنگام خروج چادر از بسته‌بندی و رها کردن آن، خود به خود و بلافاصله چادر باز می‌شود. این چادرها بیشتر مناسب کمپینگ‌های سبک و آب‌وهوای ملایم می‌باشند. از آنجایی که باز و بسته کردن چادرهای فنری در مدت کمتر از یک دقیقه صورت می‌پذیرد، آن‌ها را جزو چادرهای فوری دسته‌بندی می‌کنند.
  •  چادر مسافرتی بادی: این چادرها از تیوب‌هایی تشکیل شده است که توسط یک پمپ‌باد به راحتی باد می‌شوند. چادرهای بادی فاقد میله بوده اما با این حال دارای حجم و وزن بیشتری نسبت به چادرهای فوری هستند و اصلا مناسب کوله‌گردی نمی‌باشند. در ادامه به توضیح بیشتر برای این نوع از چادرهای مسافرتی خواهیم پرداخت.
  • چادر مسافرتی اتومات: این چادرها که در ایران تحت عنوان چادرهای فوری نیز شناخته می‌شوند از یک سری ستون تشکیل شده‌اند که برای باز کردن آن فقط کافیست ستون‌ها را باز کنید. در این صورت چادر به خودی خود باز می‌شود. نصب بسیار سریع و آسان در مدت یک دقیقه از ویژگی‌های بارز چادرهای اتوماتیک می‌باشند.

 

انواع چادرهای مسافرتی از لحاظ طراحی:

شکل و فرم در نظر گرفته شده برای هر چادر سفری، بر اساس شرایط خاصی است. کوتاهی یا بلندی ارتفاع، زاویه‌ها و ... در هر چادر باعث می‌شود که در موقعیت مخصوص به خود کارایی بهتری داشته باشد. پس لازم است قبل از انتخاب و خرید، با انواع طراحی‌های چادر کمپینگ آشنا شویم.

چادرهای تونلی (Tunnel Tent):

به هنگام کمپینگ با خانواده و یا دوستان، اگر به دنبال فضای بیشتری هستید، چادرهای تونلی انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود. این چادرها از یک سری میله‌های منحنی (دایره‌ای) شکل ایجاد شده است و یک ساختار مشابه تونل به وجود می‌آورد که باعث طول بیشتر این نوع چادرها نسبت به دیگر مدل‌های چادرهای مسافرتی می‌شود و فضای بیشتری خصوصا در قسمت سر و شانه خواهند داشت. این چادرها در مقابل بادهای شدید و ناگهانی مقاومت و استقامت بالایی دارند و برای برپایی اردوگاه‌ها پیشنهاد می‌شود. هنگامی که از ماشین خود فاصله داشته باشید و بخواهید تمام وسایل را در چادر قرار دهید به دلیل فضای بیشتری که دارید، نگرانی شما از کمبود فضا در داخل چادرهای تونلی کمتر می‌شود. (تصویر ۱)

 

چادرهای تونلی؛ معایب و مزایای چادر تونلی

تصویر ۱

مزایای چادرهای تونلی:

  • راحت و جادار
  • تنوع زیاد در طراحی
  • مقاومت بالا در مقابل باد شدید
  • ایده‌آل برای گروه‌های بزرگتر از قبیل خانواده‌ها و سفرهای کمپینگ گروهی

معایب چادرهای تونلی:

  • نصب این نوع چادرها در برخی از مواقع طول کشیده و به طور معمول بیش از دو دست هنگام نصب نیاز است که باعث می‌شود از افراد بیشتری برای نصب آن استفاده شود.
  • در چادرهای تونلی که سایز بزرگتری دارند به دلیل طول بیشتر، ممکن است برای تهویه هوا دچار مشکل شوید.

 

چادرهای گرده ماهی (Ridge Tent):

این مدل از چادرهای مسافرتی با طراحی ساده و کلاسیک، به صورت مثلثی شکل هستند که توسط دو میله‌ی عمودی که در ابتدا و انتهای چادر قرار دارد نصب می‌شود و هر دو طرف چادر به صورت مثلث ساده طراحی می‌شود. چادرهای ریج برای اینکه بتوانند استقامت خود را در برابر باد حفظ کنند، بوسیله‌ی طناب‌های مخصوص چادر به زمین متصل شده و محکم می‌شوند. (تصویر ۲)

 

چادرهای ریج  یا گرده ماهی

تصویر ۲

مزایای چادرهای گرده ماهی:

  • سهولت نصب و پایداری قابل ملاحظه‌ای دارد.
  • تنوع در سایز

 

معایب چادرهای گرده ماهی:

  • داشتن ارتفاع محدود
  • در حالت بسته معمولا وزن بالایی دارند و ممکن است حمل و جابه‌جایی آن برایتان سخت باشد.

 

چادرهای گنبدی (Dome Tent):

چادرهای گنبدی یکی از محبوب‌ترین نوع چادرهای مسافرتی می‌باشند که طیف گسترده‌ای هم دارند. این چادرها با استفاده از دو یا سه میله‌ی انعطاف‌پذیر که حالت کمانی شکل (نیم دایره) هستند به هم متصل شده و یک طاق یا گنبد را در بالای چادر ایجاد می‌کنند که باعث شکل گیری سقف چادر به شکل گنبد می‌شوند. کف این چادرها به شکل گوشه‌دار (چند ضلعی) می‌باشند. مثلا می‌توانند به شکل مربع و یا شش گوشه باشند.

چادرهای گنبدی به دلیل ارتفاع زیاد نسبت به انواع دیگر چادرها، دارای فضای بیشتری از سرتان تا سقف هستند. در واقع دارای HeadRoom خوبی می‌باشند. این چادرها در محیط‌هایی که شرایط آب و هوایی مناسبی ندارند توصیه نمی‌شوند، چرا که در مقابل باد و باران استقامت کمتری خواهند داشت. بسیاری از چادرهای گنبدی با یک حیاط ساخته شده‌اند که می‌توانید از آن برای نگهداری لوازم و همچنین به عنوان فضایی برای خواب، استفاده کنید. (تصویر ۳)

 

چادرهای گنبدی؛انواع چادر مسافرتی

تصویر ۳

مزایای چادرهای گنبدی:

  • ایده‌آل برای تعداد زیاد
  • مناسب برای سفرهای کمپینگ
  • یکی از ارزان‌ترین و قابل دسترس‌ترین انواع چادرها
  • سهولت در باز کردن چادر (معمولا نیاز به میله‌های کمتری دارند)
  • دارای فضای بیشتر از سر شما تا سقف می‌باشند (Headroom)

 

معایب چادرهای گنبدی:

  • هر چقدر سایز چادر بزرگتر باشد در ارتفاع آن هم تاثیر خواهد داشت و این ارتفاع بیشتر باعث می‌شود در مقابل باد استقامت کمتری داشته باشند.
  • این چادرها معمولا دارای زیپ منحنی برای باز و بسته شدن درب چادر هستند که ممکن است با بی‌احتیاطی به راحتی خراب شوند.

 

چادر مسافرتی بادی (Inflatable or Air Tent):

چادرهای بادی دارای طراحی نسبتا جدید و ناشناخته هستند که ساختاری مشابه چادر تونلی و چادرهای بزرگ خانوادگی دارند اما فاقد میله می‌باشند. این چادرها به جای میله، دارای تیوپ‌های تو خالی هستند که با هوا پر می‌شوند و یک ساختار سفت و سخت از یک چادر ایده‌آل را تشکیل می‌دهند. چادرهای بادی برای باد شدن نیاز به یک پمپ دارند و در حالی که فاقد میله می‌باشند اما باز هم سنگین‌تر از دیگر انواع چادرهای مسافرتی هستند. به همین دلیل برای کمپینگ با ماشین و برپایی اردوگاه‌های بزرگ مناسب خواهند بود.

طرز استفاده و برپایی این چادرها به این صورت است که چادر را از گوشه‌ها بیرون می‌کشید و با استفاده از پمپ‌باد برقی یا دستی، ستون‌های آن را در کمتر از پنج دقیقه باد کنید. چادرهای بادی در بازار به عنوان یک طراحی جدید و خلاقانه شناخته شده و از قیمت منصفانه‌ای هم برخوردار می‌باشند. (تصویر ۴)

 

چادرهای بادی؛ انواع چادر مسافرتی

تصویر ۴

مزایای چادرهای بادی:

  • از امنیت بالایی نسبت به دیگر چادرها برخوردار هستند.
  • فاقد میله هستند و پیکربندی انعطاف‌پذیری برای بسته شدن چادر دارند.
  • از آنجایی که دارای هیچ میله‌ای نیستند دیگر نگران خراب شدن و از بین رفتن میله‌های آن نخواهید بود.
  • سهولت نصب و برپایی چادر (تنها توسط یک فرد و با استفاده از پمپ باد، بدون اینکه نیاز به شخص دومی باشد.)
  • از ارتفاع قابل توجهی برخوردار هستند که برای نگهداری لوازم در داخل چادر و حرکت در نقاط مختلف فضای داخلی و زندگی کردن بسیار مناسب هستند.

 

معایب چادرهای بادی:

  • به علت تکنولوژی جدیدی که دارند گران قیمت‌تر هستند.
  • پیدا کردن این چادرها در سایزهای بزرگ بسیار سخت خواهد بود.
  • در مقایسه با دیگر چادرهای مسافرتی ممکن است وزن بیشتری داشته باشند.


چادرهای کوهنوردی (کوله پشتی - Backpacking):

اگر می خواهید برای مدت طولانی در یک روز کوهپیمایی، کوهنوردی و یا طبیعت‌گردی کنید و بعد از آن پیاده‌روی طولانی به برپایی چادر بپردازید و استراحت کنید، حمل کردن لوازم سنگین برایتان سخت خواهد بود و نمی‌توانید وزن زیادی را با خود حمل کنید، به همین دلیل باید میزان وسایل و وزن آن‌ها را که در کوله‌ی خود می‌خواهید قرار دهید را در نظر بگیرید. با توجه به این شرایط شما می‌توانید یک چادر کوهنوردی را انتخاب کنید که وزن کمی نسبت به دیگر طراحی‌ها داشته و در حالت بسته بسیار فشرده و جمع و جور می‌باشد. برپا کردن چادرهای کوهنوردی به راحتی انجام می‌شود. این چادرها دارای سبک‌های متفاوتی هستند اما عموما دارای یک حیاط خلوت می‌باشند که کاربرد زیادی خواهند داشت. مثلا اگر لباس‌ها یا کفش‌هایتان کثیف باشد، می‌توانید کفش یا لباس‌هایتان را در حیاط خلوت قرار دهید و از کثیف شدن فضای داخل چادر جلوگیری کنید. در چادرهای سایز بزرگ‌تر حتی از بخش حیاط خلوت می‌توان به عنوان فضایی مناسب جهت آشپزی استفاده کرد و از بودن در معرض باد و باران در امان باشید. این چادرها مناسب افرادی است که با کوله‌پشتی سفر می‌کنند. (تصویر ۵)

 

چادر کوهنوردی یا Backpacking ؛ انواع چادر مسافرتی

تصویر ۵

مزایای چادرهای کوهنوردی:

  • استقامت در مقابل باد
  • مناسب برای کمپینگ پیاده
  • وزن بسیار سبک (دارای حداقل وزن برای حمل و نگهداری)
  • نصب بسیار ساده بدون ایجاد هر گونه سر و صدایی هنگام نصب
  • بسیار فشرده در حالت بسته بودن چادر (جمع و جور و کوچک)

 

معایب چادرهای کوهنوردی:

  • ظرفیت محدود (برای خانواده‌ها و تعداد زیاد مناسب نیستند)
  • HeadRoom کمی دارد (فضای آزاد تا سقف در این چادرها بسیار محدود است)

 

چادرهای فنری (Pop-Up Tent):

در طول چند سال گذشته چادرهای فنری از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است. چادرهای فنری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی و بدون نیاز به ساختار خاصی، باز و بسته می‌شوند. بزرگترین مزیتی که این چادرها دارند، فوری بودن آن‌ها می‌باشد. پس از اینکه چادر را باز کردید تنها کافیست میخ‌های آن را به زمین وصل کنید. این چادرها عموما برای دو یا سه نفر طراحی شده و سهولت نصب بی‌نظیری خواهند داشت. به همین دلیل برای افرادی که تجربه و مهارت کافی برای کمپینگ را ندارند، انتخاب و خرید این چادرها توصیه می‌شود. بسته‌بندی این چادرها دایره‌ای شکل بوده و دارای وزن سبکی می‌باشند. شما می‌توانید به راحتی این چادرها را از کیسه بیرون بیاورید و در محل اقامت خود خیلی فوری آن را برپا کنید. لازم به ذکر است، چادرهای فنری در فستیوال‌ها زیاد دیده می‌شوند. (تصویر ۶)

 

چادرهای فنری یا پاپ آپ؛ انواع چادر مسافرتی

تصویر ۶

مزایای چادرهای فنری:

  • نصب آسان (ساختار پیچیده‌ای ندارند و در چند ثانیه به راحتی می‌توانید چادر را نصب کنید.)
  • وزن سبکی دارند و حمل آسانی هم خواهند داشت.

 

معایب چادرهای فنری:

  • استقامت کم در شرایط آب و هوایی نامناسب (در مقابل باد و باران خصوصا در مناطق بیابانی یا کویری مناسب نیستند.)

 

چادرهای ژئودسیک - نیمه ژئودسیک (Geodesic Tent - Semi Geodesic Tent):

ژئودسیک یک اصطلاح در ریاضی می‌باشد که چادرهای مسافرتی با توجه به آن طراحی شده‌اند. این چادرها ساختاری مشابه چادرهای گنبدی دارند اما دارای میله‌های بزرگی هستند که به صورت ضربدری از روی هم عبور می‌کنند و با اتصال به یکدیگر در یک تقاطع باعث شکل‌گیری مثلث‌هایی می‌شوند. این نوع از طراحی باعث می‌شود تا فشار به طور کامل در سراسر ساختمان چادر وارد شود و استقامت بی‌نظیری به همراه خواهد داشت. پایداری بالا در شرایط آب و هوایی بد از ویژگی‌های بارز چادرهای ژئودسیک می‌باشد. ساختار ضربدری (ژئودسیک) باعث می‌شود در مقابل باد شدید از فروپاشی چادر جلوگیری شود.

چادرهای نیمه ژئودسیک شکل دیگری از چادرهای ژئودسیک هستند که از میله‌های کمتری تشکیل شده و طراحی ساده‌تری خواهند داشت که باعث می‌شود وزن کمتری نسبت به چادرهای ژئودسیک داشته باشند. طراحی چادرهای نیمه ژئودسیک به شکل آیرودینامیک است و در مقابل باد مقاومت بالایی هم دارند. این چادرها ساختار فشرده‌ای در هنگام بسته بودن دارند که می‌تواند برای حمل، آن را درون کوله‌پشتی‌تان قرار دهید.
در شرایط آب و هوایی بد می‌توانید با خیال آسوده و داشتن حس امنیت، درون چادر به خواب و استراحت بپردازید تا زمانی که شرایط آب و هوا مناسب گردد. این چادرها HeadRoom خوبی دارند که از دیگر ویژگی‌های خوب آن محسوب می‌شود. (تصویر ۷)

 

چادرهای ژئودسیک و نیمه ژئودسیک؛ انواع چادر مسافرتی

تصویر ۷

مزایای چادرهای ژئودسیک:

  • ساختار قوی و دارای ثبات عالی
  • فضای داخلی مناسب (دارای سقف بلند برای ایستادن افراد بیشتر)
  • مناسب برای کمپینگ و کوهنوردی در شرایط آب و هوایی نامناسب و شدید (در مقابل باد شدید و بارش سنگین مقاومت بالایی دارند)

 

معایب چادرهای ژئودسیک:

  • برای گروه‌های بزرگ مناسب نیستند.
  • به دلیل ساختار فنی‌تر گران قیمت‌تر از دیگر چادرها می‌باشند.
  • ممکن است وزن زیادی نسبت به دیگر چادرها داشته باشند.

 

چادر سواگ (Swag Tent):

این چادرها با پارچه‌های سنگین که عمدتا از جنس برزنتی هستند تولید شده‌اند. به همین دلیل از حجم و وزن نسبتا بالایی برخوردار می‌باشند. چادرهای Swag دارای ویژگی ضدآب (WaterProof) هستند. طراحی خاص این چادرها به گونه‌ای است که ضخامت پارچه باعث می‌شود در مواقعی که شرایط آب‌وهوا نامساعد است، صدای بادوطوفان و بارندگی به گوش شما نرسد. بنابراین می‌توانید خواب راحتی را در طبیعت تجربه کنید. ارتفاع سقف چادرهای Swag کم می‌باشد و باعث حفظ دمای بدن شما می‌شود. چرا که با تنفس شما در داخل چادر، تولید گرما کرده‌اید و سقف کوتاه این چادرها از به هدر رفتن گرما جلوگیری می‌کند. پنجره‌های تعبیه شده در سقف و یا دیواره‌های چادر به راحتی تهویه هوا را امکان‌پذیر خواهد کرد. پنجره‌های این چادرها دارای توری می‌باشند که در فصل گرما هم انتخاب مناسبی خواهند بود. چادرهای Swag یک و دو نفره طراحی شده‌اند و امکاناتی که دارد باعث شده برای هر دو فصل گرما و سرما مناسب باشند. (تصویر ۸)

 

تصویر ۸

مزایای چادرهای Swag:

  • جلوگیری از صدای باد و باران به هنگام خواب
  • تهویه مناسب

 

معایب چادرهای Swag:

  • حجم و وزن نسبتا زیاد
  • HeadRoom کمی دارد (فضای آزاد تا سقف در این چادرها بسیار محدود است)

 

انواع چادرهای مسافرتی از لحاظ کاربرد:

چادرهای مسافرتی با توجه به نوع استفاده شما می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشند که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.
 

  • چادر سقفی - خودرویی (Roof Top Tent): این نوع چادر برای آفرودسوارها بسیار مناسب است. با نصب چادر خودرویی روی سقف ماشین آفرودی، به راحتی در هر محلی که توقف کنید، به چادر دسترسی دارید. در ضمن داخل این چادر، از رطوبت و سرمای زمین، حیوانات درنده و حشرات موذی در امان خواهید بود.
  • چادرهای کوهنوردی (کوله پشتی - Backpacking): از ویژگی‌های بارز چادرهای کوهنوردی وزن و حجم بسیار کم آن‌ها می‌باشد که البته استقامت و تحمل بالایی هم خواهند داشت و برای افرادی که برای کوهنوردی تنها به حمل یه کوله اکتفا می‌کنند پیشنهاد می‌شود.
  • چادرهای کمپینگ (Camping Tent): این چادرها دارای فضای داخلی زیادی هستند که برای کمپینگ گروهی که تعداد افراد بیشتری داخل چادر قرار می‌گیرند پیشنهاد خوبی می‌باشد اما فاکتور حجم و وزن چادر باید برایتان اهمیتی نداشته باشد.
  • چادرهای فستیوال (Festival Tent): این چادرها برای افرادی که مهارت کافی در طبیعت‌گردی ندارند مناسب است. زیرا چادرهای فستیوال به سرعت و به راحتی قابل باز شدن و استفاده می‌باشند.
  • چادرهای خاص (Special Tent): چادرهای کمپینگ دوچرخه و موتور در این دسته از چادرهای مسافرتی قرار می‌گیرند. این چادرها با طراحی بسیار خاصی که دارند، مخصوص افرادی می‌باشد که اهل کمپینگ با دوچرخه و یا موتور هستند. این افراد می‌توانند چادرهای دوچرخه‌سواری و موتورسواری را انتخاب کنند که به وسیله آن‌ها بتوانند به راحتی چادرشان را برپا کنند. برای برپایی این نوع از چادرها حتما باید از دوچرخه یا موتور به عنوان یک تکیه‌گاه استفاده کرد. این چادرها اغلب تک نفره بوده، سبک وزن و کم حجم هستند که شما می‌توانید آن را در کوله‌ی خود قرار دهید و یا برای حمل به دوچرخه یا موتورتان متصل کنید. (تصویر ۹)

 

چادرهای خاص مخصوص کمپینگ با دوچرخه و موتور؛ انواع چادر مسافرتی

تصویر ۹

  • چادرهای نجات (Rescue Tent): این نوع از چادرها در مواقع بحرانی و شرایط اضطراری پرکاربرد هستند. بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه امور عملیاتی در سطح کشور فعالیت دارند، از چادرهای نجات استفاده می‌کنند. برپایی چادرهای نجات معمولا توسط سازمان‌هایی که در حین انجام عملیات امداد و نجات هستند و نیاز به اردوگاه‌های اسکان اضطراری، به عنوان یک سرپناه موقت دارند، انجام می‌شود. از ویژگی‌های مهم چادرهای نجات سهولت نصب، راه‌اندازی سریع، استقامت بالا و ... می‌باشد. (تصویر ۱۰)

 

چادرهای نجات؛ انواع چادر مسافرتی

تصویر ۱۰

 

 

فروشگاه آفرود بازار اولین و بزرگترین مجموعه‌ای است که در زمینه تامین تجهیزات کمپینگ و طبیعت‌گردی همچون چادر مسافرتی با بهترین برندها فعالیت دارد.

برای مشاهده محصولات کمپینگ در فروشگاه آفرودبازار کلیک نمایید.

آفرودبازار، هر آنچه خارج از جاده‌ها نیاز دارید و باید بدانید.