کوله پشتی کوهنوردی شما چقدر باید وزن داشته باشد؟

 

در مقاله راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی با مشخصات کوله پشتی استاندارد آشنا شدیم و خواندیم که چگونه کوله پشتی را بر روی بدن تنظیم کنیم. در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما آموزش بدهیم که وزن مناسب برای کوله شما چقدر می‌باشد.

فاکتورهای زیادی برای تعیین وزن کوله پشتی کوهنوردی مهم هستند و توصیه دقیق وزن برای هر کوهنورد دشوار است. ما در این متن ضمن راهنمایی شما برای اطلاع از وزن مناسب کوله پشتی برای رفتن به هایکینگ و کوهنوردی راهکارهایی برای کاهش وزن کوله‌پشتی را در صورتی که وزن آن برای شما با توجه به معیارهای ارائه شده، سنگین باشد ارائه می‌کنیم.

وزن مناسب کوله پشتی کوهنوردی برای هایکینگ و پیاده‌روی:

هنگام تعیین وزن کوله پشتی خود، این دستورالعمل‌های بسیار کلی را دنبال کنید:

  • یک کوله پشتی کوهنوردی بارگیری شده نباید بیش از 20 درصد از وزن بدن شما وزن داشته باشد (به عنوان مثال اگر وزن شما 68 کیلوگرم است، وزن کوله پشتی شما نباید بیش از 13 کیلوگرم برای کوهنوردی و پیاده روی در طبیعت باشد).
  • یک کوله پشتی یا کیف پیاده روی روزانه بارگیری شده نباید بیش از حدود 10 درصد از وزن بدن شما وزن داشته باشد (مثلا اگر وزن شما 68 کیلوگرم است، کیف یا کوله شما برای پیاده روی روزانه نباید بیش از 6.5 کیلوگرم باشد).

 

وزن مناسب کوله پشتی کوهنوردی

وزن کوله پشتی کوهنوردی برای هایکینگ و پیاده روی:

بنابراین، به عنوان مثال، یک کوهنورد که 68 کیلوگرم وزن دارد باید تلاش کند که 13 کیلوگرم یا کمتر هنگام کوهنوردی و 6 کیلوگرم یا کمتر در هنگام پیاده روی روزانه همراه داشته باشد. استفاده از این درصد وزن بدن به عنوان راهنما به شما کمک می کند تا کوله‌پشتی خود را در وزنی قابل کنترل نگه دارید. با این حال، این معیارها در هر شرایطی عمل نمی‌کنند. یک کارشناس در زمینه هایکینگ و کوله پشتی می‌گوید، علاوه بر تناسب وزن کوله پشتی با وزن بدن، عوامل زیر در تعیین وزن کلی کوله پشتی کوهنوردی شما نقش زیادی دارد:

  • مدت زمان سفر:

هرچه سفر شما طولانی‌تر باشد، مواد غذایی، آب و سوخت بیشتری نیاز به حمل خواهید داشت که مسلما این موضوع به وزن کوله پشتی شما اضافه می‌کند. اما اگر می‌خواهید وزن کوله پشتی خود را، حتی در ماجراهای کمپینگ چند روزه، در وزنی نزدیک به 20 درصد وزن بدن خود نگه دارید، باید در مورد تجهیزات و لباس‌هایی که حمل می‌کنید، بیشتر فکر کنید تا با کاهش وسایل اضافی، مقدار وزن بیش از اندازه کوله پشتی خود را جبران کنید.

  • فصل و وضعیت هوا:

کوهنوردی در هوای سرد نیاز به حمل لباس و تجهیزات گرم و سنگین‌تری نسبت به کوهپیمایی در هوای آفتابی تابستان دارد و این مسئله مورد مطرح دیگر، در تعیین وزن کوله پشتی شماست.

  • ترجیحات شخصی:

برای برخی از افراد راحتی در اردوگاه و کمپینگ لاکچری، مهم‌تر از دشواری حمل یک کوله پشتی کوهنوردی سنگین است و آنها حاضرند افزایش وزن ذاتی کوله خود را با حمل و نقل وسیله‌های لوکسی مانند یک بانوج، لباس اضافی و یک تشک خواب ضخیم و محکم، قبول کنند. این در حالی است که اغلب افراد با پوشیدن لباس یکسان برای چند روز و خوابیدن روی یک بالشتک سبک در طول مدت زمان کمپینگ خود مشکلی ندارند.

چگونه وزن کوله پشتی کوهنوردی خود را کاهش دهیم؟

کاهش وزن کوله پشتی کوهنوردی

چگونه وزن کوله پشتی کوهنوردی خود را کاهش دهیم؟

بیشتر کوهنوردان و مسافران کوله پشتی بر دوش به وزن کم کوله پشتی خود اهمیت زیادی می‌دهند، این موضوع می‌تواند به شما در مسافرت سریعتر، دورتر و راحت‌تر کمک کند. با این حال، به یاد داشته باشید که شما نمی‌خواهید با نادیده گرفتن برخی موارد خاص، مانند جعبه کمک‌های اولیه و سایر موارد ضروری، سلامتی خود را به خطر بیندازید. شما می‌توانید کوله پشتی سبکی همراه خود داشته باشید، اما وسیله‌های لازم را کاملاً کنار نگذارید. همچنین، دقت داشته باشید که کوله پشتی کوهنوردی شما نباید آنقدر هم سبک باشد که مجبور شوید برای تامین غذای اضافی یا یک لباس گرم از دوستانتان قرض بگیرید.

با این اوصاف، ما در آفرود بازار این پیشنهادات را برای کاهش وزن کوله پشتی کوهنوردی شما ارائه می کنیم:

  • وزن پایه کوله پشتی خود را بدانید:

وزن پایه کوله پشتی کوهنوردی شما برابر با وزن کل کوله پشتی بارگیری شده منهای "مواد مصرفی" مانند غذا، آب و سوخت است. شما این موارد را در سنجش وزن پایه کوله پشتی خود حذف می‌کنید زیرا مقادیر آنها از سفری به سفر دیگر متفاوت است و با غذا خوردن، آشامیدن و آشپزی در طول سفر کاهش می‌یابد. اما هر چیز دیگری که در کوله شما باشد، مانند چادر، کیسه خواب، فیلتر آب، اجاق گاز و لباس، از سفر به سفر دیگر تغییر زیادی نخواهد کرد. دانستن وزن پایه به شما یک عدد ثابت می‌دهد که می‌توانید روی کاهش آن کار کنید.

برخی از کوهنوردان نوع سفر کوله پشتی را بر اساس وزن پایه کوله خود تعریف می کنند. به عنوان مثال، اگر وزن پایه کوله پشتی شما کمتر از 9 کیلوگرم باشد (بسته به وزن شخص کوهنورد)، یک سفر با کوله پشتی فوق سبک محسوب می شوید. این در حالی است که وزن اکثر کوله های سنتی کمتر از 13 کیلوگرم خواهد بود.

  • وسایل خود را وزن کنید:

از یک ترازوی آشپزخانه یا یک ترازوی چمدان برای توزین تمام وسایل فعلی استفاده کنید. این وسایل شامل همه آنچه که در کوله پشتی خود قرار خواهید داد، از لباس تا اجاق گاز، است. دقت داشته باشید که شما احتمالاً تعدادی وسایل مشابه مانند چند کت پشمی در خانه دارید و دانستن وزن دقیق هر یک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام یک را به همراه داشته باشید. ثبت وزن وسیله‌ها در یک صفحه کاغذ برای مقایسه موارد و برنامه ریزی جهت ماجراجویی‌های بعدی شما مفید است و می‌توانید وزن‌ها را جمع کنید تا وزن پایه کوله پشتی خود را بدست آورید.

  • تجهیزات قدیمی را با تجهیزات سبک تر جایگزین کنید:

کاهش وزن کوله پشتی

چگونه وزن کوله پشتی کوهنوردی خود را کاهش دهیم؟- تجهیزات قدیمی را با تجهیزات سبک‌تر جایگزین کنید:

هر ساله لوازم و تجهیزات کوهنوردی سبک تری به بازار می‌آیند. بنابراین، اگر توانایی مالی این کار را دارید، جایگزینی وسیله‌ها و تجهیزات قدیمی و سنگین‌تر با لوازم سبک و جدید، به سرعت وزن کوله پشتی شما را کاهش می‌دهد. ابتدا روی چهار وسیله بزرگ تمرکز کنید: کوله پشتی کوهنوردی خود، کیسه خواب، تشک خواب و چادر. سعی کنید کوله پشتی و چادری تهیه کنید که وزن هر کدام حدود سه پوند یا کمتر باشد، با این کار شروع بسیار خوبی در کاهش وزن کوله پشتی کوهنوردی خود خواهید داشت. همین کار را برای وزن ترکیبی کیسه خواب و تشک خود انجام دهید. اگر نسبت به کمترین تفاوت‌های وزنی نیز دقت داشته باشید حتی گزینه‌های سبک‌تری برای انتخاب نیز پیدا خواهید کرد.

موارد غیر ضروری را حذف کنید:

حذف موارد غیر ضروری

چگونه وزن کوله پشتی کوهنوردی خود را کاهش دهیم؟- موارد غیر ضروری را حذف کنید

وقتی از سفر برگشتید، همه چیز را از کوله پشتی خود خارج کنید و روی زمین بگذارید. سپس وسایل خود را به سه دسته تقسیم کنید: مواردی که زیاد استفاده کرده‌اید، مواردی که گهگاه از آنها استفاده کرده‌اید و مواردی که هرگز استفاده نکرده‌اید. مواردی را که گاه‌به‌گاه مورد استفاده قرار داده‌اید از نزدیک مشاهده و بررسی کنید و هرگز انباشته نکنید و تصمیم بگیرید که آیا دفعه دیگر واقعاً به آنها احتیاج دارید یا خیر. آفرود بازار پیشنهاد می‌دهد که بسیاری از کوهنوردان بیش از حد در سفرهای خود لباس عوض کرده و غذا مصرف می‌کنند، بنابراین، از خود سوالاتی بپرسید، آیا آن شلوار لباس خواب یا یک لباس زیر اضافی واقعاً نیاز به حمل کنار هم دارند؟ و اگر در این سفر از آن لواشک‌های با طعم زغال اخته چیزی نخوردم، آیا باید دفعه دیگر آنها را همراه با خود بیاورم؟

با این کار به راحتی می‌توانید تصویری از انبوه وسایل مورد استفاده خود در سفر بگیرید؛ بنابراین به یاد داشته باشید که هنگام سفر برای سفر بعدی خود چه کارهایی باید انجام دهید و چه وسایلی را که استفاده نکرده‌اید، کنار بگذارید. همچنین به یاد داشته باشید، برخی از تجهیزات مانند یک جعبه کمک‌های اولیه وجود دارد که ممکن است استفاده چندانی نداشته باشد اما همیشه باید همراه شما باشد.

  • برنامه وعده‌های غذایی:

برداشتن سریع دسته‌ای از مواد غذایی هنگامی که از در خانه خارج می‌شوید راهی مطمئن برای بسته‌بندی بیش از حد کوله پشتی کوهنوردی است. با نوشتن آنچه برای هر وعده غذایی می‌خورید، چند لحظه وقت بگذارید تا منوی خود را زودتر از موعد مقرر تنظیم کنید. اگرچه همراه داشتن کمی غذای اضافی کار عاقلانه‌ای است، اما کمی برنامه‌ریزی باعث می‌شود که مقدار غیر منطقی گوشت یا شکلات در کوله پشتی شما نباشد. یک هدف گذاری معقول در این مورد یعنی 1.5 تا 2.5 پوند غذا (یا 2500 تا 4500 کالری) برای هر فرد در روز بسته به اندازه، وزن و میزان فعالیت آن فرد است.

  • بسته بندی مجدد:

آیا شما واقعاً برای یک سفر آخر هفته خود به یک لوله عظیم خمیر دندان احتیاج دارید؟ در مورد جعبه مقوایی ماکارونی و پنیر شما چطور؟ بسته بندی مجدد یا برداشتن وسایل راهی آسان برای صرفه جویی در وزن است. برای مواردی مانند خمیر دندان و ضد آفتاب می‌توانید از بطری‌های مسافرتی قابل استفاده مجدد استفاده کنید. برای غذا، به جای استفاده از بسته بندی اصلی مواد غذایی، چیزهای مورد علاقه خود را در کیسه‌های پلاستیکی ساده و سبک قرار دهید (وعده‌های غذایی یخ زده را دوباره بسته بندی نکنید؛ اینها قرار است همانطور که هستند حمل شوند).

همچنین، به چگونگی بسته بندی وسایل و لباس خود فکر کنید و تا جایی که ممکن است از ظروف تاشو و کم حجم استفاده کنید. کیسه‌های لوازم شخصی برای ساماندهی لباس و وسیله‌ها عالی هستند، اما وزن اضافه می‌کنند. بسیاری از کوهنوردان سبک وزن کیسه‌های چادر خود و کیسه‌های مربوط به چوب‌های چادر را نیز خارج می‌کنند و چادر را مستقیماً در کوله پشتی خود قرار می‌دهند، تا از وزن کوله پشتی آنها هر چند به مقدار کم کاسته شود.

  • استفاده از لیست تجهیزات:

استفاده از لیستی از وسایل و تجهیزات لازم هنگام بسته بندی کوله پشتی به شما کمک می‌کند تا چیزهای غیر ضروری را در میان وسیله‌های لازم خود بسته‌بندی نکنید. برای شروع می‌توانید از چک لیست‌های کوله پشتی آماده استفاده کنید و آنها را مطابق نیاز خود تطبیق دهید. برای کاهش وزن کوله پشتی کوهنوردی خود، از همراه داشتن وسایلی که فقط یکبار استفاده می‌شوند خودداری کنید و یا حتما از بالشت کم حجم استفاده کنید.

  • تقسیم وزن:

تقسیم وزن

چگونه وزن کوله پشتی کوهنوردی خود را کاهش دهیم؟- تقسیم وزن

وسیله‌های مشترکی هستند که اعضای گروه پیاده روی شما از آنها استفاده خواهند کرد می‌توانید آنها را بین همسفران خود تقسیم کنید تا به یکنواختی وزن در کوله‌پشتی‌های شما کمک کند.

بسته بندی تجهیزات کوله پشتی کوهنوردی شما

بسته بندی تجهیزات کوله پشتی کوهنوردی شما

تجهیزات و وسایل شما هر چقدر سبک باشد، گیر کردن تصادفی وسایل در کوله پشتی شما که می‌تواند باعث بار ناخوشایند و ناپایدار شود، کمتر خواهد شد.

اولین و مهم‌ترین مسئله این است که بنا به توصیه بسیاری از کوهنوردان با سابقه، به جای استفاده از یک کوله پشتی کوهنوردی کوچک که نیاز به بستن یک دسته از وسایل و تجهیزات در قسمت بیرون کوله پشتی دارد خودداری کنید و از یک کوله پشتی به اندازه کافی بزرگ استفاده کنید که بتواند همه وسایل و لباس‌های شما را در خود جای دهد. علت تاکید بر این مسئله این است که وجود اشیا خارج از کوله پشتی بارگیری شده می‌تواند باعث ناپایداری بار شود و تعادل شما به هنگام حرکت بر روی تپه‌ها و نواحی سنگی و ناهموار به هم بزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر مسائل مربوط به انتخاب کوله پشتی کوهنوردی مناسب از تنظیم صحیح آن بر روی بدن و راهکارهای موثر برای شستشو و تمیز کردن کوله پشتی کوهنوردی خود می‌توانید از دیگر مقالات منتشر شده ما در مجله آفرود بازار استفاده کنید.

 

منبع: https://www.rei.com/blog

 

فروشگاه آفرود بازار اولین و بزرگترین مجموعه‌ای است که در زمینه تامین تجهیزات کمپینگ و طبیعت گردی با بهترین برندها فعالیت دارد.

برای مشاهده محصولات کمپینگ در فروشگاه آفرود بازار کلیک نمایید.

آفرودبازار، هر آنچه خارج از جاده‌ها نیاز دارید و باید بدانید.