نکات کمپینگ در هوای بارانی

خلاصه محتوا: در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از موارد ضروری و مهم در سفرهای کمپینگ، مطالبی را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم. هنگامی که در کمپینگ بارش باران آغاز شود؛ راه حلی برای جلوگیری از خیس شدن دارید؟ این مقاله نکات کمپ در باران را برای شما عزیزان شفاف سازی می­‌کند.

سفرهای کمپینگ:     

هنگامی که عازم سفرهای کمپینگ هستید؛ ابتدا باید به طور کامل از شرایط آب و هوایی آن منطقه اطلاع پیدا کنید و وسایل مورد نیاز آن شرایط را با خود ببرید. اگر سفر شما چند روزه می‌باشد باید از پیش­‌بینی‌های هواشناسی انجام شده برای روزهای آتی آن منطقه نیز مطلع شوید. بارش باران از جمله موهبت‌های الهی است که اغلب افراد را به وجد می‌آورد ولی همین موهبت الهی ممکن است در صورت به همراه نداشتن وسایل مناسب، بدترین خاطره‌ی اشخاص را رقم بزند. رعایت نکات کمپ در باران موجب آسایش و آرامش افراد شده و سبب می‌شود که افراد از این نعمت خدایی لذت وافر ببرند. در ادامه‌ی این مقاله نکات کمپ در باران را به مفصل برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کمپینگ بارانی

در فصول سردی که امکان ریزش باران وجود دارد کجا کمپ بزنیم؟

اگر چه در فصل بهار و حتی گاهی در فصل تابستان در برخی مناطق باران می‌بارد اما عمدتا بارش باران را موسوم به فصول پاییز و زمستان می‌دانند. اگر در فصل‌های پاییز و زمستان به سفرهای کمپینگ رفتید حتما باید نکات کمپ در باران را رعایت کنید چرا که ممکن است هر آن باران بر سر شما نازل شود. اگر در هواشناسی‌های معتبر از بارش باران در منطقه‌ی مذکور مطلع شدید و آسمان تیره و ابری نیز گواه این موضوع بود؛ اگر در نزدیکی شما رودخانه و یا دریاچه بود حتی الامکان کنار آن‌ها کمپ نزنید؛ چرا که ممکن است با بارش باران سیل به راه افتد و شما در معرض خطر قرار گیرید. بهتر است در این موارد در ارتفاعات کمپ بزنید ولی مراقب این ارتفاعات نیز باشید که در معرض خطر سقوط نیز قرار نگیرید.

کمپینگ در باران

کمپ در شرایط بارانی

نکته‌ی بعدی که حائز اهمیت می‌باشد این است که هنگام بارش باران از کمپ زدن زیر درختان نیز خودداری کنید زیرا تا ساعت‌ها پس از باران قطرات باران روی شما می‌چکد و یا ممکن است در صورت وزش باد و یا طوفان، شاخه‌های درختان شکسته و با شتاب زیاد به شما برخورد کنند. در این صورت ممکن است جراحت‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.

ذکر این نکته در این جا الزامی است که هنگام کمپ زدن در فصل‌های سرد سال نظیر پاییز و زمستان، در نقاطی که مشرف به طلوع آفتاب هستند، کمپ بزنید. این امر سبب می‌شود که هنگام بیداری از خواب حس خوبی داشته باشید.

تجهیزات لازم کمپ در شرایط بارانی:

به همراه داشتن وسایل و تجهیزات مورد نیاز در هنگام کمپینگ در شرایط بارانی به شما در داشتن سفری ایمن و لذت بخش کمک شایانی می‌کند. از جمله تجهیزات مورد نیاز عبارتند از :

  1. چادر مسافرتی ضدآب و یا کاور ضد آب
  2. طناب
  3. پانچو
  4. ژاکت و شلوار ضد آب و در کل لباس بارانی ضد آب
  5. کیسه‌ی ضد آب برای به همراه داشتن وسایل مورد نیاز
  6. چراغ‌قوه ضدآب
  7. کفش های مخصوص هوای بارانی
  8. یک دست لباس اضافه که ترجیحا زود خشک می شوند
  9. دو جفت جوراب پشمی یا معمولی

نکات کمپ در باران و کمپینگ به هنگام شب:

شما باید برای کمپینگ هنگام شب وسایل مورد نیاز را حتما به همراه داشته باشید. به طور مثال همراه داشتن چراغ های لیتیومی و چراغ قوه با باتری‌های اضافه در این شرایط اجتناب ناپذیر است . برای دوام بیشتر باتری‌ها در فصل‌های سرد می‌توان از باتری‌های لیتیومی استفاده کرد. حتی می‌توان از چند شمع نیز استفاده کرد و برای خاموش نشدن زیر باران و یا در حین وزش باد، می‌توان آن را داخل شیشه‌های مربا قرار داد. بدین ترتیب شما قادر به دیدن اطرافتان هستید و می‌توانید شامی دلچسب را برای خود حاضر کنید.

کمپینگ در شب

در شرایطی که باران می‌بارد و شب هنگام است و امکان پیاده‌روی دیگر وجود ندارد؛ بهتر است در ابتدا مکان مناسبی را برای کمپ انتخاب کنید که تا بند آمدن باران و یا حتی هنگام صبح در آن جا اتراق کنید. در این شرایط می‌توان از چادرهای مسافرتی استفاده کرد تا از خیس شدن زیر باران در امان ماند. حتی می­‌توان برای اطمینان بیشتر از سایبان‌های کمپینگ نیز به عنوان سقفی برای چادر مسافرتی نیز استفاده کرد.

برای گرم شدن و گرم ماندن بیشتر در چادر مسافرتی هنگامی که با کاهش دمای محیط مواجه شدید؛ می‌توان از کیسه‌های خواب نیز استفاده کرد. استفاده از این کیسه‌های خواب مناسب برای کمپینگ و فصول سرد، می‌تواند حس بسیار خوبی را برای شما در این هوای سرد بارانی، القا کند. این نکته را هرگز فراموش نکنید که برای گرم شدن خود زیر چادر مسافرتی به هیچ عنوان از اجاق گاز و یا بخاری‌های نامناسب استفاده نکنید. مورد بسیار پیش آمده که افرادی این عمل خطرناک را مرتکب شدند و متاسفانه جان خود را از دست دادند. ممکن است با افتادن اجاق، چادرتان آتش بگیرد و یا در غیر این صورت خطر مسمومیت با گاز کربن‌دی‌اکسید حتمی است که در صورت سهل انگاری به مرگ فرد منجر می‌شود. 

هوای بارانی و خوردن خوراکی‌های مفید و دلچسب:

در هوای بارانی و سرد به خصوص که زمان زیادی را به پیاده‌روی در طبیعت پرداخته اید؛ در ابتدا نوشیدن یک نوشیدنی داغ، روح و جان شما را جلا می‌بخشد. همراه داشتن یک فلاسک آب جوش و خوردن چای، قهوه و یا یک هات چاکلت داغ حسی خارق‌العاده را زیر باران برای شما تداعی می‌کند. حتی می‌توان با برپا کردن سایبان کمپینگ، آتشی را فراهم کرد و در کتری آب جوش تهیه کرد و نوشیدنی‌های داغ خود را آماده کنید.

در این هنگام ممکن است احساس گرسنگی بر شما غالب شود؛ می‌توان از قبل برای این امر تدبیری لحاظ کرد. از منزل ساندویچ‌های سرد نظیر الویه، کالباس خانگی و ... را تهیه کرد تا به هنگام گرسنگی تناول نمایید. در صورتی که شور و شوق طبیعت‌گردی هم چنان در وجود شما زبانه می‌کشد آشپزی در طبیعت روی آتش (زیر سایبانی که از قبل بنا کرده‌اید) گزینه‌ی مناسبی برای تخلیه‌ی احساسات سرشارتان می­‌باشد. بدین ترتیب خستگی از تنتان خارج شده و بار دیگر انرژی خود را باز می‌یابید.

در هوای بارانی چه بپوشیم و چگونه از خیس شدن خود جلوگیری کنیم؟

بهتر است هنگام سفر به نقاط بارانی و سرد از پوشش لایه لایه استفاده کنید. یک لباس بیس یا تیشرت آستین کوتاه و روی آن یک لباس ضخیم پشمی و در نهایت سویشرت و کاپشن. بدین ترتیب هنگامی که احساس گرما کردید می‌توانید لایه‌های رویی را درآورید و هنگامی که سردتان شد؛ باز آن‌ها را بپوشید. هم چنین پوشیدن یک لباس بارانی روی لباس‌های خود در شرایطی که باران می‌آید؛ بسیار مهم و ضروری می‌باشد. هنگامی که باران شدیدی می‌بارد؛ مسلما اگر بدون تجهیزات زیر آن بروید خیس خواهید شد. این خیس شدن خوشایند نیست به خصوص اگر لباس‌های زیادی پوشیده باشید‌؛ احساس سنگینی خواهید کرد. هم چنین پوشیدن لباس خیس به مدت طولانی باعث پدید آمدن دردهای عضلانی نیز می‌شود. بنابراین پوشیدن لباس بارانی در این شرایط بسیار ضروری است.

در نهایت بهتر است تا همیشه یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید تا اگر آن‌ها خیس و یا کثیف شدند؛ لباس‌های خود را تعویض نمایید. بهتر است لباس‌هایی بردارید که به راحتی خشک می‌شوند.

نکات کمپینگ بارانی

کمپ در شرایط بارانی

بررسی‌هایی بیشتر در خصوص نکات کمپ در باران:

اگر حین پیاده‌روی و یافتن محل مناسبی برای کمپ زدن، زیر باران خیس شده‌اید؛ بهتر است ابتدا لباس خود را تعویض کنید. در ادامه باید به فکر خشک کردن لباس‌های خیستان بیفتید. می‌توان زیر سایبانی که علم کرده‌اید؛ روی شاخه‌های درختان تنومند با طناب یا هر وسیله‌ی دیگر آویزی برای پهن کردن لباس‌هایتان درست کنید تا هنگام خشک و یا کمی از درجه‌ی رطوبت آن‌ها کاسته شود. بهتر است برای این کار از شاخه‌های قدیمی و تنومند درختان استفاده کنید چرا که اگر از شاخه‌های ضعیف جهت آویختن آویز لباس بهره گیرید؛ منجر به شکستن آن شاخه شده که امری پسندیده نمی‌باشد.

برای خواب راحت در چادر مسافرتی و کیسه خواب بهتر است از لایه‌هایی جهت عایق‌بندی کیسه خوابتان استفاده کنید. قرار دادن زیرانداز منجر می‌شود تا سرمای سطح زمین به درون کیسه خوابتان نفوذ نکند. 

کمپینگ در باران

کمپ در شرایط بارانی

پنهان شدن در کمپ یا پرسه زدن در هوای بارانی:

اگر عاشق باران هستید و تا به حال تجربه‌ی کمپ در باران را نداشته‌اید؛ نیازی نیست در چادر خود پنهان شده تا باران بند آید. اگر در دل جنگل کمپ زده‌اید و تمایل دارید به داخل جنگل بروید؛ لازم است تا نکاتی را در این خصوص رعایت کنید. بدین صورت سفری لذت بخش و بی‌خطر را تجربه خواهید کرد.

به هنگام بارش باران ابتدا تمام لوازم و وسایل خود را در جای امن و خشک قرار دهید. چادر مسافرتی ضدآب یا کاور ضدآب بهترین گزینه برای نگهداری وسایلتان می‌باشد. زمانی که از جاسازی وسایل فارغ شدید و تمامی نکات کمپ در باران را رعایت کردید؛ می‌توانید به راحتی و با خیالی آسوده به گشت‌وگذار در جنگل بپردازید. برای جنگل‌نوردی در باران حتما چکمه‌های بارانی و لباس‌های بارانی‌تان را به تن کنید تا حس خوب طبیعت‌گردی شما با خیس شدن لباس­های‌تان تباه نشود.

لباس مناسب کمپینگ در باران

نکته‌ی مهم دیگر هنگام جنگل نوردی این است که برای قدم گذاشتن در جنگل حتما از یک نفر راهنما کمک بگیرید چرا که ممکن است مسیر خود را گم کرده و خطرات عدیده‌ای شما را تهدید کند. سعی کنید هنگام صبح به جنگل رفته تا به هنگام شب در تاریکی جنگل گرفتار نشوید. هم چنین زمانی که هوس کردید در اطراف گشتی بزنید‌؛ سعی کنید زیاد از چادر خود دور نشوید. ضمنا از داشتن قطب‌نما نیز غافل نشوید. می‌توان از قطب نما جهت مکان‌یابی کمپ استفاده کرد تا به هنگام بازگشت بتوان به راحتی مسیر کمپ را تشخیص داده و بدون خطر گم شدن به سوی آن حرکت کرد.

سعی کنید هنگام بر افروختن آتش در جنگل از باربیکیو کمپینگ استفاده کنید. استفاده از باربیکیو ایمنی بیشتری دارد و از آتش گرفتن جنگل تا حد زیادی خودداری می‌کند. بسیاری از آتش‌سوزی­‌های جنگل‌ها و مراتع ناشی از همین سهل انگاری افراد به هنگام آتش روشن کردن می‌باشد که در نهایت آتش به درستی خاموش نمی‌شود و با وزش باد شعله‌های زیر خاکستر زبانه گرفته و متاسفانه همه جا را به آتش می‌کشد.

بررسی‌های تکمیلی جهت نکات کمپ در باران:

اگر جز افرادی هستید که برای تعیین وضعیت آب‌وهوا به آسمان کوهستان و جنگل اکتفا می‌کنند؛ باید به عرض برسانیم که بسیار دیده شده است که در هوای کاملا آفتابی ناگهان باران گرفته است. بنابراین هنگام سفرهای کمپینگ ضروری است تا از تجهیزات لازم در مواقع بارانی بی‌بهره نباشید لذا نکات کمپ در باران  را که در این مقاله ذکر شده است را جدی قلمداد کنید. در پایان از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید؛ بی‌نهایت سپاس گزاریم.