نکات کمپینگ تابستانه

نکات کمپینگ تابستانه

خلاصه: تابستان یکی از بهترین فصل‌ها برای رفتن به سفر و طبیعت‌گردی است اما قبل از رفتن به سفر باید خودمان را برای مواجه با مشکلات گرمترین ماه سال که مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آفتاب سوختگی و تاثیرات آفتاب سوزان بر روی پوست و تجهیزات، اشاره کرد. پس باید قبل از رفتن به طبیعت، لیست تجهیزات مورد نیاز را بررسی نماییم و با رعایت نکات کمپینگ تابستانه لحظات خوبی را در سفر برای خود و همسفرهایمان رغم بزنیم.


فهرست مطالب

کمپینگ در فصل تابستان

تجهیزات مورد نیاز کمپینگ تابستانه

نکات مورد توجه در کمپینگ تابستانه

 

در هنگام کمپینگ تابستانه چه مواردی را باید مورد توجه قرار دهیم؟ آیا کمپینگ در تابستان به تجهیزات و امکانات ویژه ای نیاز دارد؟ کمپینگ و سفر کردن در دل طبیعت یکی از بهترین راه‌های فرار از مشکلات روزمره و دغدغه‌های فکری می‌باشد. زمانی که از مشکلات و سختی‌های زندگی به تنگنا رسیده‌ایم و به دنبال یک راه مناسب و کم هزینه برای فرار از آنها هستیم، غیرممکن است که فکر رفتن به کمپینگ و سفر به طبیعت را از سر نگذرانده باشیم. یک سفر کوتاه مدت و چند روزه در دل طبیعت دقیقا همان چیزی است که همه ما برای رسیدن به آرامش و آسایش نسبی در زندگی به آن نیاز داریم. تابستان یکی از فصل هایی است که سفر کردن به هر دلیل در آن راحت تر می‌باشد. اما نکات بسیاری را در کمپینگ تابستانه باید مورد توجه و دقت قرار دهیم. نکاتی که اگر نادیده گرفته شوند، سفر ما نه تنها آرامش بخش و دلپذیر نمی‌شود، بلکه ممکن است مشکلات جدی و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. حالا این نکاتی که باید شامل چه مواردی هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

کمپینگ در فصل تابستان

 

فصل تابستان یکی از فصل‌های مناسب برای طبیعت‌گردی و کمپینگ می‌باشد. فضای سبز و طبیعت در فصل تابستان دارای جلوه ویژه و منحصربه‌فرد و زیبایی است، یک منظره زیبا و دل‌انگیز که ما را برای طبیعت‌گردی و کمپینگ در تابستان ترغیب می‌کند.

کمپینگ تابستانه

کمپینگ تابستانه

اما همانطور که می‌دانید سفر در طبیعت در فصل‌های مختلف، معایب و مشکلاتی داشته که حتما قبل از شروع سفر باید برای مقابله با آنها آمادگی کامل کسب کنیم. به طور مثال چه مشکلاتی؟ تابستان به عنوان گرمترین فصل سال، برای برخی از افراد مناسب نمی‌باشد، معمولا افرادی با پوست حساس و افرادی که به شدت دچار گرمازدگی می‌شوند در هنگام کمپ تابستانه با مشکلات زیادی روبرو هستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر نتوانیم تجهیزات مورد استفاده را به درستی تهیه کنیم و یا نکات مورد توجه و مهم کمپینگ در فصل تابستان را نادیده بگیریم، امکان لذت بردن از تعطیلات و طبیعت‌گردی دیگر وجود نخواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز کمپینگ تابستانه

 

برای اینکه بتوانیم در کمپینگ اوقات خوب و لذت بخشی را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانیم، باید چک لیستی از وسایل و تجهیزات مورد نیاز تهیه نماییم. اگر قصد داریم که یک سفر عالی و به یادماندنی را به طبیعت و در فصل تابستان تجربه کنیم، مهیا کردن تمامی تجهیزات و لوازم مناسب و با کیفیت دارای اهمیت بوده و به عبارتی لازم و ضروری می‌باشد. تجهیزات مورد نیاز برای یک کمپینگ تابستانه عالی و بدون نقص به صورت زیر می‌باشد:

  • چادر یا سایبان کمپینگ: چادرمسافرتی یا سایبان یکی از جمله وسایلی است که حتما برای سفر ماجراجویانه خود به آن نیاز داریم. مناسب‌ترین و بهترین سایبان‌ها برای کمپینگ در فصل تابستان، سایبانی است که بر اساس تعداد نفرات، وزن، ابعاد مناسب و ... انتخاب شده باشد.
  • کیسه خواب راحت و مناسب: اگر قصد داریم که چند شب را در فضای سبز  طبیعت سر کنیم، همراه داشتن یک کیسه خواب مناسب و راحت الزامی می‌باشد. کیسه خواب در میان تجهیزات مورد نیاز برای کمپینگ دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشد.

تجهیزات کمپینگ

تجهیزات کمپینگ تابستانه

  • صندلی کمپینگ: ما می‌توانیم با به همراه داشتن صندلی‌های کمپینگ یا صندلی‌های اردوگاهی، لذت بودن در طبیعت را چند برابر نماییم. در هنگام تهیه صندلی‌های مخصوص کمپینگ، توجه به کیفیت، مقاومت و استحکام آن ضروری است.
  • تجهیزات آشپزی و پخت‌وپز: آشپزی یکی از لذت‌هایی است که حتما در زمان کمپ به آن بپردازید؛ برای اینکه بتوانیم یک آشپزی دلپذیر را در کنار خانواده و دوستان خود تجربه کنیم به تجهیزاتی نیاز خواهیم داشت. از جمله تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پخت‌وپز در طبیعت می‌توان به اجاق گاز، سوخت، کبریت و فندک، ست ظروف نگهدارنده غذا، ظروف پخت‌وپز (قابلمه، ماهیتابه، کفگیر، ملاقه و ...)، ست قاشق و چنگال، ادویه‌جات و .... اشاره نمود.
  • روشنایی چادر: برای کمپ زدن در شب، به چراغ‌های مسافرتی و یا روشنایی نیاز داریم، چراغ قوه، فانوس، هد لامپ و ... از جمله انواع چراغ‌های مسافرتی هستن که حتما در کمپینگ به آنها نیاز داریم.
  • پوشاک مناسب: همراه داشتن لباس و پوشاک مناسب برای کمپینگ در فصل تابستان دارای اهمیت بسیاری می‌باشد. تهیه کلاه تابستانه یا نقاب‌دار را نباید فراموش کرد.
  • لوازم شخصی و بهداشتی: کرم ضد آفتاب، کرم سوختگی، مسواک و خمیر دندان، دستمال مرطوب، حوله، مایع دستشویی، صابون و شامپو، اسپری دفع کننده حشرات، عینک آفتابی، مسکن و داروهای شخصی و .... از جمله لوازم شخصی و بهداشتی هستند که باید در کمپینگ و طبیعت‌گردی همراه خود داشته باشیم.

در لیست تجهیزات مورد نیاز برای کمپینگ تابستانه وجود موارد دیگری مانند نقشه (دیجیتالی و کاغذی)، شارژر تلفن همراه، پاوربانک، جعبه کمک های اولیه، ننو و ابزار، کتاب و با هر وسیله دیگری برای سرگرمی، پتو و سوت نجات، ویکتورینوکس یا چاقوی چندکاره، تبر و اره، کیسه ضدآب، بطری آب، فلاسک و کتری کمپینگ، دوربین و .... حتما لازم و ضروری می‌باشد.

نکات کمپ در تابستان

کمپ تابستانه

نکات مورد توجه در کمپینگ تابستانه

 

کمپینگ در فصل تابستان گاهی اوقات با مشکلات و معایب بزرگی همراه است، این مشکلات گاهی به قدری جدی و خطرناک هستند که می‌توانند جان ما را تهدید کرده و به آن آسیب وارد کنند. اما آیا به دلیل وجود موانع بسیار در طول سفر باید از آن صرف نظر کنیم؟ قطعا نه!! اگر برای رفتن به کمپینگ نکات مهمی را مورد توجه قرار دهیم، می‌توانیم این طبیعت‌گردی را به سفری لذت‌بخش و پرخاطره تبدیل نماییم. نکات مهم و مورد توجه برای کمپینگ در فصل تابستان به شرح زیر می‌باشد:

  • در انتخاب چادر و سایبان کمپینگ حتما باید دقت کنیم. چرا که چادر کمپینگ نه تنها برای استراحت و یا قرار دادن میز و صندلی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه به عنوان یک محافظ آفتاب عمل می‌کند. به عبارتی سایبان کمپینگ در تابستان باید دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رویدادهای طبیعی به ویژه نور شدید خورشید باشد.
  • باید حتما برای تمام وسایل مورد نیاز در کمپینگ تابستانه یک کوله پشتی و جایگاه مناسب تهیه کنیم. با مرتب کردن وسایل کمپینگ، دیگر لوازم و تجهیزات از قلم نمی‌افتد و وسیله‌ای فراموش نمی‌شود.
  • لباسی باید بپوشیم که از ما در برابر نور شدید خورشید محافظت کند. پوشاک مناسب برای کمپینگ در تابستان، پوشاکی است که توانایی محافظت از ما در برابر حمله حشرات مخصوصا پشه‌ها و خطر آفتاب سوختگی و ... را داشته باشد. به همراه داشتن پیراهن و شلوار بلند و پوشیده لازم و ضروری می‌باشد.
  • یخدان یکی از مهم‌ترین وسایلی است که حتما باید در کمپینگ تابستانه آن را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهیم.
  • اگر در طبیعت راه خود را گم کنیم و یا آب آشامیدنی ما تمام شود در چنین حالتی یک سفر لذت‌بخش در طبیعت و پیاده‌روی ساده در آن به سرعت به سفری خطرناک تبدیل می‌شود بنابراین حتما باید یک دستگاه شناسایی ماهواره‌ای یا GPS همراه خود داشته باشیم.

کمپ تابساتانه

نکات کمپینگ تابستانه

  • تمیز نگه داشتن محیط زیست و آسیب نرساندن به آن از جمله وظایف ما در طبیعت‌گردی و سفر در طبیعت به حساب می‌آید پس نباید قرار دادن کیسه‌ها یا جعبه‌های جمع آوری زباله را در کوله پشتی خود فراموش کنیم.
  • حتما باید در هنگام انتخاب محل اسکان و محل کمپ‌زنی دقت و توجه زیادی را صرف کنیم. شمال و شرق مناسب‌ترین محل‌ها برای استقرار و چادر زنی می‌باشند چرا که در این دو جهت در هنگام صبح، گرما و در هنگام ظهر، سایه خواهیم داشت.
  • حتما باید قبل از حرکت خود، از وضعیت آب‌وهوا اطلاع داشته باشیم. آغاز کمپینگ تابستانه بدون اینکه وضعیت آب و هوا را بررسی کرده باشیم، اشتباه بزرگی می‌باشد.
  • بهتر است تا چادر و سایبان کمپینگ را در هنگام عصر برپا کنیم. چرا که فعالیت در هنگام ظهر و تابش مستقیم آفتاب، بسیار سخت می‌شود و همچنین ممکن است به قدری چادر گرم و به عبارتی پخته شود که دیگر نتوانیم در آن قرار گرفته و استراحت کنیم.
  • از آنجایی که در فصل تابستان سفر می‌کنیم، پس باید حتما در انتخاب وعده‌های غذایی خود دقت داشته باشیم.
  • گاهی اوقات باران شدید در تابستان می‌تواند موجب غافلگیر شدن ما گردد. با همراه داشتن پوشاک مناسب و همچنین چادر ضد آب و مقاوم و ... آمادگی خود را در چنین وضعیتی اعلام می‌کنیم.
  • درصد آتش‌سوزی در فصل تابستان بسیار بالا می‌باشد به عبارتی می‌توان گفت که خطر شروع آتش‌سوزی گسترده و خسارت بار در فصل تابستان چند برابر فصل‌های دیگر است به همین دلیل برای آشپزی بیشتر سعی داشته باشیم از اجاق گازهای سفری مطمن استفاده نماییم و یا پس از استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنیم.   

نکات کمپ تابستانه

کمپینگ در تابستان

  • حتما باید از وجود داروهایی مانند مسکن، پمادهای سوختگی، آنتی‌بیوتیک برای درمان بریدگی و سوختگی و گزش و ... در جعبه کمک‌های اولیه خود مطمئن شویم.
  • یادمان باشد که از گشت‌وگذار در طبیعت در هنگام گرمای شدید و طاقت فرسا پرهیز کنیم، این کار نه تنها موجب از دست دادن انرژی زیادی در ما می‌شود بلکه می‌تواند خطرهای جدی و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. ساعات اولیه صبح تا قبل رسیدن ظهر و همچنین نزدیک غروب آفتاب تا قبل از فرا رسیدن شب، مناسب‌ترین زمان‌ها برای پیاده‌روی و فعالیت در طبیعت می‌باشند.
  • باید مواد غذایی خود را در یخدان و یا یخچال نگهداری کنیم. از آنجایی که در کمپینگ تابستانه به دلیل گرمای شدید، احتمال خراب شدن مواد غذایی افزایش می‌یابد، پس حتما باید آنها را خنک و سرد نگه داریم.
  • باید سعی کنیم تا جایی که امکان دارد، چادر خود را سرد نگه داریم. قرار دادن چادر در سایه، استفاده از پنکه‌ها و کولرهای مخصوص سفر و کمپینگ و .... از جمله مواردی هستند که می‌توانیم به وسیله آنها گرمای داخل چادر را کنترل کنیم.
  • حتما باید آب آشامیدنی کافی و تمیز با خود به همراه داشته باشیم. پیاده‌روی و فعالیت در طبیعت آن هم در فصل تابستان بسیار سخت و دشوار می‌باشد. از آنجایی که در هوای گرم به آب بیشتری برای نوشیدن نیاز داریم، پس باید مطمئن شویم که آب آشامیدنی کافی و تمیز در دسترس ما قرار دارد.

کمپینگ

  • توجه به سلامتی خود یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه در کمپینگ تابستانه می‌باشد، ما می‌توانیم با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنیم.
  • از علائم گرمازدگی می‌توانیم به مواردی مانند تنگی نفس، گرفتگی عضلات، سرگیجه، حالت تهوع، کمبود تعریق و ... اشاره نمود. رسیدگی سریع به علائم در صورت مشاهده هر کدام از آنها بسیار ضروری است.
  • حتما باید از سنگین کردن کوله پشتی کمپینگ و حمل بار اضافی پرهیز نماییم.
  • چک لیست تجهیزات مورد نیاز کمپینگ را بارها و بارها مورد بررسی قرار دهیم تا وسیله‌ای فراموش نشود.
  • حتما باید از بدون نقص بودن وسایل و لوازم مورد نیاز در کمپینگ اطمینان حاصل نماییم.

تمامی نکات ذکر شده از جمله مواردی هستند که اگر در کمپینگ تابستانه مورد توجه قرار بگیرند، سفر کوتاه مدت ما به سفری لذت بخش و عالی تبدیل می‌شود و به عبارتی می‌توانیم اوقات خوش و خوبی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنیم.