ویژگی‌های لباس مناسب طبیعت‌‌گردی

لباس طبیعت گردی مناسب

طبیعت‌گردان حرفه‌ای:

طبیعت‌گردان به طور کلی، به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای برای تفنن، سرگرمی و تفریح، به طبیعت‌گردی می‌پردازند؛ در حالی که عده‌ای دیگر به طور حرفه‌ای و مداوم به طبیعت‌گردی می‌پردازند. دسته‌ی دوم حتی طبیعت‌گردی را به عنوان شغل خود قلمداد می‌کنند. از این رو با  لباس مناسب طبیعت­‌گردی راحت‌تر به حرفه‌ی خود می‌پردازند. طبیعت‌گردان حرفه‌ای به سبب این که به طور مداوم به سفر می‌پردازند و به نقاط مختلف، با شرایط آب‌وهوایی مختلف سفر می‌کنند؛ لازم است تا حتما و الزاما یک سری تجهیزاتی را با خود همراه سازند. لباس مناسب طبیعت‌گردی، یکی از همین تجهیزات مهم و ضروری می‌باشد. در ادامه به نکات زیر می‌پردازیم.

 

پوشاک طبیعنگردی

لباس مناسب طبیعت گردی

اهمیت لباس مناسب طبیعت‌گردی:

شما بسته به محیط و آب‌وهوایی که برای سفر انتخاب می‌کنید؛ نیازمند به همراه داشتن لباس مناسب طبیعت‌گردی می‌باشید. در برخی موارد باید یک الی دو دست لباس اضافه به همراه داشت چرا که در صورت خیس شدن، کثیف شدن و یا تغییر وضعیت آب‌وهوا لباس خود را تعویض کنید. در ادامه به بررسی شرایط انتخاب لباس مناسب طبیعت‌گردی می‌پردازیم.

لباس مناسب کمپ و مدت زمان سفر:

شما به عنوان کسی که می‌خواهید به سفر طبیعت‌گردی بروید؛ باید از مدت زمان سفر خود آگاه باشید. بدین معنی که بدانید آیا سفرتان یک روز و یا یک ماه طول می‌کشد. به طورکلی چه زمانی را در سفر هستید. دانستن این نکته‌ی به ظاهر ساده به شما در بستن کوله‌ی سفر بسیار کمک خواهد کرد. لباس مناسب در حین سفر به انسان حس و حالی خوب می‌بخشد و باعث می‌شود که آدمی از هر لحظه‌اش لذت ببرد در حالی که اگر احساس رضایت از لباس خود نداشته باشید؛ می‌توانید بدترین لحظات عمر خود را بگذرانید. بنابراین پس از فهمیدن مدت زمان سفر به برداشتن چند دست لباس مناسب سفرتان، اقدام کنید.

پوشاک کمپ

لباس مناسب طبیعت گردی

شرایط انتخاب لباس مناسب طبیعت‌گردی:

برای طبیعت‌گردی، ابتدا باید از مقصد خود مطلع باشید. پس از اطلاع از مقصد مورد نظر، باید یک سری تحقیقاتی را در مورد منطقه‌ی مزبور به عمل آورید. به این معنی که از آب‌وهوای منطقه، اطلاعاتی را کسب کنید. برای انتخاب لباس مناسب طبیعت‌گردی، در نظر داشته باشید، فصلی که در آن به طبیعت‌گردی اقدام می‌کنید؛ چه فصلی است. کاملا واضح است که لباس مناسب طبیعت‌گردی در فصل زمستان با فصل تابستان متفاوت است لذا باید با دیدی باز به جمع‌آوری وسایل خود اقدام کنید. همچنین آب‌وهوای منطقه‌ی یاد شده نیز در انتخاب لباس مناسب طبیعت‌گردی بسیار موثر است؟ آیا منطقه‌ی مورد نظر، کوهستانی است؟، کویری است؟ و یا شرجی می‌باشد؟

در سفرهای طبیعت‌گردی چگونه لباس بپوشیم؟

 واژه‌ی طبیعت‌گردی، کلمه‌ای خلاصه شده برای انواع سفر به دل طبیعت می‌باشد. کوهنوردی و کوهپیمایی، سفر به اعماق جنگل، سفر به دل کویر، کنار ساحل و ... همگی در زمره‌ی طبیعت‌گردی به شمار می‌روند. همان‌طور که مستحضرید هر کدام از این سفرهای نام برده دارای شرایط اقلیمی مخصوص به خود هستند لذا لباس مناسب برای هر یک از این سفرها نیز خاص آن سفر می‌باشد. به طور مثال هنگام کوهنوردی و کوهپیمایی باید به صورت چند لایه لباس پوشید. به این صورت که ابتدا یک زیرپوش یا تیشرت نخی به تن کرده تا به عنوان عرق‌گیر عمل کند و روی آن یک لباس آستین‌دار تن کنید تا به کمک لایه­‌های زیرین به عنوان عرق‌گیر ایفای نقش نماید. یا می‌توانید به جای آن از لباس‌های بیس‌لیر استفاده کنید که خاصیت تنفس‌پذیری آن‌ها سبب شده تا تعریق شما همواره خشک شود و احساس سرما نداشته باشید. اگر در فصل تابستان به کوهنوردی می‌روید و هوا در دامنه‌های کوه گرم می‌باشد؛ می‌توانید با همین چند لایه دامنه‌ی کوه را به سمت بالا حرکت کنید و با سرد شدن تدریجی هوا لایه‌های بعدی لباس یعنی گرمکن یا سویشرت و در نهایت کاپشن خود را بپوشید. اما اگر در فصل زمستان به کوهنوردی مبادرت می‌ورزید لازم است تا در دامنه‌ها نیز گرمکن و یا سویشرت بپوشید و یا اگر هوا خیلی سرد بود گرمکن یا سویشرت و کاپشن را نیز بپوشید. هم چنین در فصل زمستان برای بیشتر گرم شدن می‌توان از لایه‌های بیشتری از لباس نیز استفاده کرد؛ برای این امر می‌توان در کوله‌پشتی خود یک کاپشن نازک به همراه داشت تا در صورت لزوم از آن استفاده کرد. لباس پوشیدن به صورت لایه لایه به بدن شما این امکان را می‌دهد که در هنگام عرق کردن مانع از سرماخوردگی شما شود. همچنین استفاده از لایه‌های ابتدایی نرم‌تر پوشش، در حفاظت از پوست شما موثر عمل می‌کند.

پوشاک کمپینگ

لباس مناسب طبیعت گردی

  حیوانات در هنگام سرما به دلیل لایه‌ی حفاظتی که روی پوست بدن خود دارند؛ از خود در برابر سرما محافظت می‌کنند. پر و یا پشم موجود روی پوست حیوانات به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و بدن حیوانات را در فصول سرد سال گرم نگه می‌دارد. اگر هنگام سرما به پرندگان خصوصا گنجشک‌ها که بیشتر در معرض دید هستند؛ دقت کنید، متوجه می‌شوید که پرهای خود را تا حد ممکن باد کرده‌اند. این امر باعث می‌شود که هوا در لابه‌لای پرهای آن‌ها قرار گرفته و در عایق‌بندی بدن آن‌ها موثر واقع گردد. ذکر این جزئیات بدین دلیل بود که خاطر نشان سازیم بدن انسان از چنین عایق‌بندی‌ای برخوردار نیست لیکن می­‌توان با استفاده از لباس‌های چند لایه (که در بالا به آن اشاره کردیم) بدن خود را در برابر سرما عایق کنیم و در ثابت نگه داشتن دمای بدن گامی مثبت برداریم.

 

 
 

 

بررسی‌های بیشتر در خصوص لباس مناسب طبیعت‌گردی:

انتخاب شلوار مناسب برای سفرهای طبیعت‌گردی نیز یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه نمود. شلوار از جنس پلی‌استر از جمله جنس‌هایی است که مورد توجه طبیعت‌گردان حرفه‌ای قرار گرفته است. شلوار پلی‌استر چروک نمی‌شود و در صورت خیس شدن خیلی زود و سریع حتی در هوای مرطوب، خشک می‌شود. استفاده از شلوارهایی که قابلیت تبدیل به شلوارک یا شلوار ساق کوتاه را دارند نیز می‌تواند در این گونه سفرها بسیار به درد بخور باشند. این شلوارها که به شلوارهای قابل تبدیل معروف هستند؛ به راحتی در بازار یافت می‌شود.

شلوار طبیعتگردی

شلوار مناسب طبیعت گردی

هنگام سفر به ارتفاعات بهتر است از شلوار دو لایه استفاده شود. لایه‌ی زیرین حتما از جنس پشمی چسبان انتخاب شود که بسیار گرم است و در گرم نگه داشتن بدن شما بسیار مفید خواهد بود. لایه‌ی بعدی نیز می‌تواند از جنس پلی‌استر و یا گرمکن انتخاب شود.

نکات دیگری در خصوص لباس مناسب طبیعت‌گردی:

محافظت از ناحیه‌ی سر و سینوس‌ها را امروزه اکثر پزشکان توصیه می‌کنند. بنابراین هنگام سفر به ارتفاعات و یا سفر در فصل زمستان حتما باید به وسیله‌ی یک کلاه پشمی دو لایه برای حفاظت ناحیه‌ی سر و سینوس­‌ها استفاده شود. هنگام تابستان نیز از یک سری کلاه‌های آفتاب‌گیر و یا دستمال‌سر می‌توان به منظور گرم نگه داشتن سر استفاده نمود.

لباس طبیعت گردی

پوشش سر و صورت

 به منظور گرم نگه‌داشتن گردن خود می‌توانید از شال‌گردن و یا لباس‌های یقه‌دار معروف به یقه اسکی استفاده کنید. با استفاده از شال‌گردن نیز می‌توانید ناحیه صورت و بینی خود را به هنگام وزش باد بپوشانید.

 نوبتی هم باشد؛ نوبت به انتخاب کفش و جوراب مناسب می‌رسد. مسلما انتخاب نوع جوراب به نوع کفش برمی‌گردد و این دو از هم جدا نیستند. به طور مثال جوراب نیم‌بوت و چکمه با جوراب کفش پیاده‌روی و جنگل‌نوردی کاملا متفاوت می‌باشد. نکاتی در خصوص انتخاب جوراب باید مدنظر داشته باشید:

  1. حتما 2 جفت جوراب به همراه داشته باشید تا در صورت کثیف شدن و خیس شدن یک جفت، جفت دیگر را استفاده کنید.
  2. از جورابی استفاده کنید که به سرعت در زیر نور آفتاب خشک شود.
  3. جوراب ساق بلند برای موارد پیاده‌روی و امثال آن توصیه می‌شود.
  4. جوراب با جنس پارچه‌ای مناسب پوست شما بوده و راحتی پای شما را فراهم می‌کند.
  5. اگر در فصول سرد سال به طبیعت‌گردی می‌روید؛ از دو لایه جوراب استفاده کنید. لایه‌ی اول نازک و لطیف بوده و لایه‌ی دوم ضخیم باشد مانند پشم (برای گرم ماندن پا)

لباس طبیعتگردی مناسب برف

لباس مناسب شرایط بارانی و برف:

در فصول پاییز و زمستان و در مناطقی که باران و برف زیادی می‌بارد مانند شمال و غرب کشور استفاده از پانچو و بارانی برای جلوگیری از خیس شدن تدبیری بسیار اندیشمندانه است. در بازار به راحتی می‌توانید بارانی‌ها و پانچوهای مناسب سلیقه خود و همچنین با کیفیتی بالا تهیه کنید. هنگام استفاده از بارانی دیگر نگران خیس شدن لباس‌های زیرین خود نیستید و به این صورت از سرما خوردن حتمی خود جلوگیری کرده‌اید.

لباس طبیعت گردی مخصوص باران

لباس بارانی

لازم به ذکر است که برخی از کاپشن‌ها دارای یک لایه‌ی رویی بارانی می‌باشند. با این کار با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم کاپشن خریده‌اید و هم بارانی. هم عایقی در برابر سرما دارید و هم عایقی در برابر نفوذ آب. باران نعمتی است از جانب خداوند که همگان را به وجد می‌آورد ولی اگر زیر باران خیس شوید و کاری نتوانید بکنید؛ این حس خوشایند به بدترین حس دنیا مبدل خواهد شد. پس استفاده از پانچو در چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر است.

در پایان از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید؛ کمال قدردانی را داریم. امید است تا مطالب این مقاله اطلاعات ارزنده‌ای را در خصوص لباس مناسب طبیعت‌گردی در اختیار شما عزیزان گذاشته باشد. همچنین فروشگاه آفرود بازار کلیه تلاش خود را کرده که مجموعه‌ای از بهترین پوشاک طبیعت‌گردی از معتبرترین، تخصصی‌ترین برندهای روز دنیا برای شما عزیزان تهییه نماید. ضمن برداشتن لباس مناسب سفر، سفری خوب و خاطره‌انگیز را در پیش داشته باشید.