راهکارهای نگهداری چادر مسافرتی

نگهداری چادر مسافرتی

در این مقاله قصد داریم در خصوص افزایش طول عمر چادر مسافرتی مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. تا به نحوی از آن‌ها مراقبت کنیم که متحمل ضرر نشویم. اگر اهل سفر و گردش هستید؛ با ما همراه باشید.

ضرورت استفاده از چادر مسافرتی در مسافرت‌ها و کمپینگ‌ها:

یکی از ضروریات سفر و گردش به همراه داشتن چادر مسافرتی می‌باشد. فرقی نمی‌کند که شما به صورت کمپینگ به سفر رفته‌اید و یا این که قصد اقامت در هتل و یا مسافرخانه را دارید در هر حال چادر مسافرتی جز لاینفک وسایل سفر شما می‌باشد.

اگر از ابتدا قصد کمپ زدن را ندارید و می‌خواهید در اقامتگاه‌های دائمی ساکن شوید باز هم چادر مسافرتی را از قلم نیندازید. ممکن است در حین سفر در نقطه‌ای دچار خستگی شدید شوید و نتوانید دیگر به رانندگی ادامه دهید؛ در این صورت نیاز دارید تا کمی در نقطه‌ای امن در مسیر به استراحت بپردازید و مسیر را با آسودگی خیال ادامه دهید. در این مواقع چادر بسیار به شما کمک خواهد کرد. حتی ممکن است تصمیم بگیرید که شب را در نقطه‌ای به صبح برسانید و به اصطلاح خستگی در کنید؛ اگر در نزدیکی آن منطقه اقامتگاهی وجود نداشته باشد ناچار به زدن چادر خواهید شد. اگر شما از آن دسته افراد هستید که مسافرت کمپینگ را بیشتر ترجیح می‌دهید؛ مسلما با ضرورت به همراه داشتن چادر مسافرتی آشنا هستید (راهنمای انتخاب چادر مسافرتی را حتما بخوانید) و ذکر مطالبی بیشتر در این خصوص توضیح واضحات است. لیکن برای افزایش طول عمر چادر مسافرتی در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت چادر مسافرتی

نکاتی در خصوص افزایش طول عمر چادر مسافرتی:

فراگیری نکاتی در خصوص افزایش طول عمر چادر مسافرتی، خصوصا با این شرایط اقتصادی، یک امر مهم و ضروری به شمار می‌آید. در بازار انواع مختلف چادر مسافرتی با ظرفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی وجود دارد ولی حفظ و نگهداری اغلب این چادرهای مسافرتی تقریبا به یک روش می‌باشند. البته که نظم و انضباط در نگهداری وسایل حرف اول را می‌زند.

اگر چادر مسافرتی شما زیر باران خیس شده است و یا این که کثیف شده است؛ بهتر است قبل از این که چادر را جمع کرده و در کیف مخصوصش قرار دهید؛ ابتدا آن را خشک و تمیز کنید. البته ممکن است در حین سفر فرصت این کار پیش نیاید ولی به محض رسیدن به خانه و یا مقصد به تمیز و خشک کردن چادر مسافرتی خود اقدام کنید. امکان دارد خشک کردن چادر مسافرتی چند روز زمان ببرد؛ اجازه دهید تا کاملا خشک گردد و سپس آن را در کیفش جایگذاری کنید.

چادر مسافرتی

همچنین سعی کنید چادر را به هنگام آویزان کردن زیر سایه قرار دهید و مستقیما مقابل تابش نور خورشید نباشد چرا که ممکن است همین امر مسبب پوسیده شدن چادر مسافرتی شما شود.

اگر تصمیم گرفتید چادر مسافرتی خود را بشویید؛ ماشین لباسشویی اصلا گزینه‌ی مناسبی برای این کار نیست و البته وقتی ماشین لباسشویی مناسب این کار نباشد استفاده از خشک کن نیز مردود می‌شود. این کار سبب آسیب زدن به بافت چادر خواهد شد. بهتر است برای شستشوی چادر مسافرتی، آن را کاملا باز کنید و سپس سعی کنید آن را با یک اسفنج نرم و آب تمیز کنید. هرگز از شوینده‌های غلیظ و به خصوص صابون برای شستن چادر مسافرتی استفاده نکنید. همچنین از ساییدن چادر به وسیله‌ی برس خودداری کنید. این کار علاوه‌براین که باعث آسیب به بافت پارچه‌ی چادر می‌شود؛ اگر چادر شما ضدآب باشد؛ خاصیت ضدآبی آن را نیز از بین می‌برد. ترکیب رقیقی از مواد شوینده و آب می‌تواند در از بین بردن لکه‌ها و بوی بد چادر به شما کمک کند. اما مواد شوینده‌ی غلیظ و اسفنج‌های سفت، لایه‌ی حفاظتی چادر را از بین می‌برند.

اگر نخواستید که چادر را کاملا بشویید و فقط قصد دارید آن را تمیز کنید بهتر است ابتدا گردوغبار، برگ و سایر ذرات اضافی را از آن جدا کنید. استفاده از جارودستی نیز به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. بعد از این که از پاک کردن چادر مسافرتی فارغ شدید اگر کمی خیس بود و یا نم داشت؛ مکان مناسبی را برای خشک شدن آن انتخاب کنید و اجازه دهید چادر کاملا خشک شود.

 

 
 

 

نکات مهم در افزایش طول عمر چادر مسافرتی:

  • اگر چادر مسافرتی شما از میخ، تیرک و ... نیز برخوردار است؛ باید در نگهداری آن‌ها نیز کوشا باشید. به طور مثال حتما از تعداد میخ‌های چادرتان مطلع باشید و بدانید که چه تعداد میخ با خود می‌برید. در صورتی که میخی خراب و یا کج شده است برای آن جایگزین در نظر بگیرید. برای فرو کردن میخ در زمین نیاز به زور ورزی نمی‌باشد و با یک تکه سنگ کوچک و کمی فشار به راحتی در زمین فرو می‌رود. در صورت اعمال فشار زیاد به میخ باعث کج شدن آن می‌شوید. اگر شیارهای میخ شما با گِل و یا هر چیز دیگری گرفته شده است؛ سعی کنید آن را به نحوی تمیز کنید.
  • از جمله موارد دیگری که به افزایش طول عمر چادر مسافرتی کمک می‌کند؛ حفاظت از زیپ چادر می‌باشد. سعی کنید اگر احساس می‌کنید که زیپ چادر شما کثیف شده است؛ آن را با مسواک خشک تمیز کنید. اگر دندانه‌های زیپ چادر شما خرد شده باشد؛ باید یک زیپ جایگزین برای آن تهیه کنید. البته اگر در دوزندگی و خیاطی مهارت نداشته باشید؛ شما نمی‌توانید این کار را به نحو شایسته انجام دهید و باید فردی که ماهر باشد این کار را انجام دهد. همچنین در صورت شکستن و خراب شدن سگک زیپ می‌توانید از خرازی‌ها یک سگک متناسب با زیپ چادرتان تهیه کنید و آن را به زیپ متصل کنید.
  • میله‌های چادر مسافرتی خود را بررسی کنید که ترک و شکستگی نداشته باشد. هم چنین این تیرک باید بدون رطوبت باشد. رعایت کردن همین نکات ساده باعث می‌شود تا شاهد افزایش طول عمر چادر مسافرتی خود باشید.
 
 

افزایش طول عمر چادر مسافرتی و نکات پایانی آن:

  • اگر چادر مسافرتی را با وجود نم و رطوبت در کیفش قرار دهید؛ باعث می‌شود که کپک‌ها و قارچ‌ها رشد کنند. از این رو در ابتدا سعی کنید از وقوع این امر جلوگیری کنید. در نهایت اگر با کپک روی سطح چادر مواجه شدید که معمولا به صورت لکه‌هایی با بوی بد به رنگ‌های سبز، سفید و سیاه هستند؛ به این شکل عمل کنید. ابتدا چادر را در مخلوطی از آب و مواد شوینده‌ی از بین برنده‌ی بو به آرامی شستشو دهید. سپس کاملا آن را آب کشی کرده و در نهایت خشک کنید.
  • اگر برای رفع کپک‌ها اقدامی نکنید؛ آن‌ها به سرعت رشد کرده و گسترده‌تر می‌شوند. در این صورت علاوه‌براین که پاک کردن آن‌ها سخت‌تر می‌شود؛ به بافت پارچه‌ی چادر نیز آسیب می‌زند.
  • از باز گذاشتن طولانی مدت چادر مسافرتی پرهیز کنید. اشعه‌ی UV خورشید باعث از بین رفتن لایه محافظ چادر و همچنین خم شدن تیرک چادر می‌شود.

روش‌های تعمیر و افزایش طول عمر چادرمسافرتی:

  • اگر چادر مسافرتی شما در قسمت دیواره و یا سقف آن، پاره و یا سوراخ شده است؛ می‌توانید از چسب‌های نواری قوی برای جلوگیری از گسترش یافتن پارگی، استفاده کنید. برای بهتر چسبیدن آن کافی است هم از جلو و هم از پشت آن چسب بزنید و در اندازه‌های بزرگ برش دهید تا استحکام آن بیشتر شود.
  • برای چسباندن پارگی به وسیله‌ی نوار چسب، اطراف آن را با آب و یا الکل تمیز کنید. سپس دو طرف پارگی و یا سوراخ لب به لب هم قرار دهید و آن‌ها را بچسبانید.

تعمیر چادر مسافرتی

  • بسیاری از شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدکننده‌ی چادرهای مسافرتی همراه چادر، تکه‌هایی از پارچه‌ی چادر را به مشتری عرضه می‌کنند. بنابراین می‌توانید در صورتی که چادر مسافرتی شما پاره و یا سوراخ شد؛ از آن پارچه استفاده کنید. بدین ترتیب که پارچه‌ی مزبور را روی پارگی و یا سوراخ بدوزید. اگر هنر خیاطی دارید که خود توان این کار را دارید در غیر این صورت باید این کار را به اهلش بسپارید.
  • اگر چادر مسافرتی شما از قسمت‌های درز آن دچار نشتی شده‌اند؛ باید نوار مربوطه خارج و آن را مهر و موم کنید. برای این کار بهتر است از موادی استفاده کنید که برای نوع پارچه‌ی چادر شما مناسب باشند و موجب آسیب بیشتر به آن نشود. جنس بیشتر چادرهای مسافرتی از نایلون Silk Nylon PU می‌باشد. برای این جنس، چسب SeamGrip مناسب می‌باشد.
  • اگر از سقف چادر مسافرتی شما هنگام باران آب چکه‌چکه می‌کند؛ (به دلایل عدیده‌ای که برخی از آن‌ها در بالا ذکر شدند) لایه‌ی محافظ آن از بین رفته است و باید تعمیر شود. اگر جنس پارچه‌ی چادر شما سیلیکون یا Polyurethane باشد؛ می‌توانید یک لایه محافظ Polyurethane با چسب مخصوص روی آن کار کنید. این کار را می‌توان فقط برای همان ناحیه که چکه می‌کند و یا کل چادر انجام داد. برای این کار باید لایه محافظ قدیمی را با یک برس به خوبی بسابید و آن را کاملا با الکل جدا کنید. در نهایت روی آن را کاملا رنگ کنید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  • برای تعمیر تیرک و حلقه‌ی شکسته‌ی چادر مسافرتی می‌توان از چسب چوب استفاده کرد.

در پایان از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید؛ بی‌نهایت سپاس‌گزاریم. امید است که مطالب این مقاله در خصوص افزایش طول عمر چادر مسافرتی برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.