۵ فاکتور مهمی که بهتر است قبل از خرید پدل برد بدانید؛

 

انواع پدل بردهای برند Bicsport

 

SUP مخفف Stand Up Paddling است که یکی از ورزش‌های آبی محسوب می‌شود و به سرعت در حال پیشرفت در جهان می‌باشد. SUP ورزشی است که علاوه بر هیجان، می‌تواند آرامش را برای شما به ارمغان آورد و پس از کمی تمرین می‌توان به موج‌های دریا و اقیانوس نگاه متفاوتی داشت و از تفریحات آبی نهایت لذت را ببرید. شما می‌توانید جهت آرامش اعصاب به یک دریاچه، دریا و ... بروید و با فاصله گرفتن از ساحل و انجام تمرینات یوگا آرامش خاصی را تجربه کنید و یا همانطور که در بالا گفته شد، می‌توانید یک تفریح آبی هیجان‌انگیز را برای خود رقم زده و هیجانات درونی خود را با ورزشی همچون موج سواری تخلیه کنید.

 

استفاده از پدل برد علاوه بر ایجاد آرامش، باعث تقویت عضلات و تعادل بدن نیز می‌گردد. در این ورزش تمامی عضلات بدن از نوک انگشتان پا تا گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورزش ترکیبی از قایقرانی و موج سواری می‌باشد و به این صورت است که قایقران در آن ایستاده و برای سوق دادن پدل‌برد به سمت جلو باید از یک پارو یک طرفه استفاده کند. لازم به ذکر است که قایقران در پدل برد لزوما به صورت ایستاده نیست و بعضا می‌تواند به صورت نشسته هم باشد.

 

 انتخاب و خرید پدل برد مناسب

هدف شما برای کاربرد پدل برد هر چیزی می‌تواند باشد، اما انتخاب و خرید پدل برد مناسب مستلزم دانستن نکاتی است که در این مقاله قصد داریم این نکات را بررسی کنیم. اگر به تازگی به جمع علاقمندان به این ورزش مهیج پیوستید حتما نکات آموزشی پدل بردینگ مبتدیان را مطالعه کنید و با مجله آفرودبازار همراه باشید.

۱. بدنه پدل برد:

Hull یا بدنه پدل برد به بخش زیرین جلوی آن گفته می‌شود که به دو صورت Planning Hull و Displacement Hull می‌باشند. در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

Planning Hull: این پدل‌بردها دارای سطح صاف و پهنی هستند که باعث می‌شود ثبات و قدرت مانورپذیری بالایی هم داشته باشند. پدل‌بردهای با بدنه Planning Hull مناسب برای موارد زیر هستند:

  • Leisure Paddling: اوقات فراغت در آب
  • Surfing: موج سواری
  • SUP Yoga: انجام تمرینات یوگا روی سطح آب
  • Whitewater: تفریح در آب‌های خروشان

تصویر شماره (۱) بدنه Planning Hull را از دو جهت بالا و جلو نشان می‌دهد.

 

پدل برد های با بدنه Planning Hull

تصویر (۱)

 

Displacement Hull: قسمت جلویی این پدل‌بردها نوک تیز بوده که باعث برش سریعتر آب به اطراف می‌شود که در نتیجه سرعت بیشتری نسبت به پدل‌بردهای با بدنه Planning Hull خواهند داشت. این پدل‌بردها مناسب برای موارد زیر خواهند بود:

  • Fitness Paddling: تناسب اندام
  • SUP Touring/Camping: گشت‌وگذار در آب با SUP برای مسیرهای طولانی
  • Racing: مسابقه

تصویر شماره (۲) بدنه Displacement Hull را از دو جهت بالا و جلو نشان می‌دهد.

 

پدل بردهای با بدنهDisplacement Hull دارای نوک تیز می باشند که در تصویر مشاهده می کنید.

تصویر‌ (۲)

 

۲. جنس پدل برد:

جنس پدل‌برد از جمله فاکتورهای مهمی محسوب می‌شود که باید هنگام خرید پدل برد مورد توجه شما قرار گیرد و با داشتن آگاهی لازم از نیاز خود و جنس پدل‌برد بتوانید بهترین خرید پدل‌برد را انجام دهید. در نظر داشته باشید که جنس پدل برد در میزان دوام، قیمت، حجم، وزن و ... آن تاثیرگذار خواهد بود. پدل‌بردها با دو نوع پدل‌برد بادی (Inflatable SUP) و پدل برد غیربادی (Solid SUP) وجود دارند که از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

 

تفاوت پدل‌برد بادی و غیربادی:

پدل‌بردهای غیربادی معمولا از جنس فایبرگلاس و اپوکسی هستند که از دوام بالایی برخوردار بوده و وزن نسبتا سبکی نسبت به پدل‌بردهای از جنس چوب و پلاستیک دارند. برخی دیگر از پدل‌بردهای غیربادی از جنس فیبرکربن هستند که وزن و قیمت کمتری نسبت به فایبرگلاس دارند. پدل‌بردهای بادی نیز معمولا از جنس PVC بوده و توسط یک پمپ باد به راحتی باد می‌شوند و دارای یک کیف جهت حمل و نگهداری راحت تر هستند. قبل از خرید پدل‌برد و انتخاب جنس آن، باید نحوه عملکرد، تنوع اندازه، میزان ثبات و پایداری و نگهداری پدل‌برد را مورد بررسی قرار دهید. برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیازتان می‌توانید به مقاله دیگری در مجله آفرودبازار با عنوان "پدل برد چیست" مراجعه نمایید.

 

۳. ابعاد پدل برد:

طول و پهنای پدل‌برد از دیگر فاکتورهای مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانید استفاده بهینه از خرید خود داشته باشید. طول پدل‌بردها نقش تعیین کننده‌ای در عملکرد آن‌ها خواهد داشت. پدل بردهای با طول بیشتر، سرعت بیشتری هم نسبت به پدل‌بردهای با طول کمتر دارند و همچنین قدرت مانورپذیری کمتری هم خواهند داشت. پدل‌بردها براساس طول به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. پدل‌برد کوتاه زیر ۱۰ فوت (حداکثر ۳ متر و ۳۰ سانتی‌متر)
  2. پدل‌برد متوسط ۱۰ تا ۱۲ فوت (حداکثر ۳ متر و ۶۵ سانتی‌متر)
  3. پدل‌برد بلند بیشتر از ۱۲ فوت (بالای ۴ متر)

اگر پهنای پدل‌برد زیاد باشد، شما احساس ثبات بیشتری خواهید داشت اما فاکتور سرعت در پدل‌بردهای با پهنای بیشتر زیر سوال می‌رود، چرا که عرض بیشتر باعث سرعت کمتر در حرکت پدل‌برد می‌شود. قد، وزن و سطح توانایی شما در انتخاب پهنای پدل‌برد هم فاکتور حائز اهمیتی هستند.

 

۴. ظرفیت و حجم پدل‌برد:

پدل‌بردی که خریداری می‌کنید باید مناسب سایز شما باشد تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد که در اینجا فاکتورهای ظرفیت و حجم هم باید مورد بررسی قرار گیرد. حجم و ظرفیت پدل‌بردها با توجه به طول، عرض و ضخامت آن تعیین می‌شود. در هنگام ساخت پدل‌بردها این فاکتورها در نظر گرفته شده و با توجه به آن‌ها نوع عملکرد هر یک و ویژگی‌هایی که می‌توانند داشته باشند تعیین می‌شود. حجم پدل‌بردها را با لیتر نشان می‌دهیم. ظرفیت (وزن قابل حمل) هر پدل‌برد را باید با در نظر گرفتن وزن خودتان و وزن لوازمی که مورد نیازتان است و قصد دارید با خود حمل کنید انتخاب شود.

 

حجم و ظرفیت پدل بردها

 

۵. فین پدل‌برد:

به باله‌هایی که در قسمت انتهایی و زیرین پدل برد قرار گرفته فین گفته می‌شود. میزان پایداری، قدرت مانورپذیری و حتی سرعت یک پدل‌برد می‌تواند رابطه‌ی مستقیم با مدل فین، نوع پیکربندی و تعداد آن داشته باشد. پیکربندی فین‌ها در پدل بردها می‌تواند به ۴ حالت انجام شود که عبارتند از:

  1. تک فین: مناسب برای آب‌های صاف (Flatwater)
  2. سه فین: مناسب گشت‌وگذار در آب‌های سطحی و برای مسیرهای مستقیم
  3. ۱+۲ فین: مناسب برای موج‌سواری (Surfing SUP)
  4. فین‌های پدل‌بردهای بادی: هر سه حالت پیکربندی فین‌ها را می‌توانند داشته باشند.

 

 

فین پدل برد و روش های پیکربندی آن

 

فروشگاه آفرود بازار اولین و بزرگترین مجموعه‌ای است که در زمینه تامین تجهیزات تفریحات آبی همچون پدل‌برد با بهترین برندها فعالیت دارد.

برای مشاهده محصولات تفریحات آبی در فروشگاه آفرودبازار کلیک نمایید.

آفرودبازار، هر آنچه خارج از جاده‌ها نیاز دارید و باید بدانید.