راهنمای انتخاب صندلی کمپینگ

راهنمای صندلی مسافرتی

بعد از روزها و هفته‌های کاری پرمشغله و خسته‌کننده، گذاشتن زمانی برای استراحت و آرامش جسمی و ذهنی، ضروری به‌نظر می‌رسد. در این مواقع اگر وقت کافی برای یک مسافرت طولانی را ندارید، رفتن به دل طبیعت و کمپینگ یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین راه‌های ممکن است. اما زمانی می‌توان اوقات خوب و آرامش بخشی را در هنگام طبیعت‌گردی تجربه کرد که تمامی تجهیزات و امکانات ضروری کمپ را همراه داشته باشید. یکی از تجهیزات کاربردی برای کمپینگ و طبیعت‌گردی، صندلی‌های مسافرتی هستند.

پس از گذراندن یک روز طولانی و پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا حتی ماهیگیری در طبیعت، چیزی لذت‌بخش‌تر از استراحت بر روی یک صندلی کمپینگ مناسب و راحت نیست. برای اینکه بتوانیم از ساعت‌ها نشستن در اطراف آتش، خوردن یک وعده غذایی تازه و همچنین بودن در کنار خانواده و دوستان لذت ببریم، همراه داشتن یک وسیله استراحت مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما برای خرید صندلی کمپینگ مناسب، چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ آیا انواع مدل‌های آن، کاربرد یکسانی دارند؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا باهم به بررسی این نکات بپردازیم.

 

فهرست مطالب

منظور از صندلی مسافرتی چیست؟

کاربردهای صندلی کمپینگ

ویژگی عمومی صندلی مسافرتی

معیارهای خرید صندلی مسافرتی

انواع صندلی مسافرتی بر اساس جنس بدنه

انواع صندلی کمپینگ از نظر طراحی

صندلی‌های مسافرتی از نظر وزن و امکانات

 

منظور از صندلی مسافرتی چیست؟

 

صندلی مسافرتی یا کمپینگ به‌طور معمول یک وسیله تاشو و سبک وزن است که قابلیت حمل آسان را فراهم می‌کند و برای توقف‌های موقت و در محیط‌های بیرونی مانند طبیعت، کمپ، کویر و ... استفاده می‌شود. تکیه‌گاه تعبیه‌شده در آن معمولا از جنس پارچه‌ای و برزنتی است تا کم وزن و قابل جمع شدن باشد. ابعاد مناسب، وزن پایین، قابلیت حمل آسان و ... از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که این محصولات باید دارا باشند. پایه به‌کار رفته در ساخت آن‌ها، از موادی تشکیل شده که سبک بوده و همچنین به شکلی بسته می‌شوند که فضای کمی را در صندوق عقب ماشین اشغال کنند. به‌طور کلی صندلی‌های مسافرتی یکی از لوازم کاربردی و پر استفاده‌ای است که اگر زیاد به مسافرت و کمپینگ می‌روید، حتما باید یکی از آن‌ها را همراه داشته باشید.

 

کاربردهای صندلی کمپینگ

 

صندلی‌های مسافرتی از جمله وسایل و تجهیزات مهم برای کمپینگ به حساب می‌آیند. در سفرهای انفرادی، دوستانه و خانوادگی، استفاده از این محصول باعث راحتی افراد حاضر در سفر می‌شود. با داشتن یک مدل مناسب و با کیفیت از آن می‌توانیم لحظات در سفر را برای همه لذت‌بخش تر کنیم. یک صندلی کمپینگ برای استراحت کردن در کنار آتش، بعد از یک پیاده‌روی طولانی در طبیعت، کتاب خواندن، انجام بازی و سرگرمی با دیگر اعضای گروه کمپینگ و گفت‌وگو با آنها، ماهیگیری و ... بسیار مناسب می‌باشد. از آنجا که این تجهیزات مخصوص مسافرت و کمپینگ دارای مدل‌های متنوعی هستند، باید حتما در هنگام خرید، نکات زیادی را مورد توجه خود قرار دهید.

کاربرد صندلی مسافرتی

 

ویژگی‌های عمومی صندلی‌های سفری

 

شاید با خود فکر کنید وسایلی که برای کمپینگ چند روزه در کویر، طبیعت، مناطق ساحلی و ... نیاز دارید، همان وسیله‌هایی است که همیشه در خانه استفاده می‌کنید. ابزار آشپزی، نور و چراغ، وسایل استراحت و ... همگی به‌طور طبیعی در خانه هر کسی وجود دارد. اما آیا همین وسایل برای کمپینگ هم مناسب است؟ جواب خیر است. مواردی که برای مسافرت همراه خود می‌بریم باید وزن پایینی داشته باشند، فضای کمی را اشغال کنند و قابلیت حمل و جابجایی آسان را داشته باشند.

یکی از این وسایل، صندلی مسافرتی است. صندلی‌های مسافرتی، تاشو هستند که جای زیادی اشغال نشود. چارچوب صندلی از جنسی ساخته می‌شود که استحکام بالایی داشته و در اثر جابجایی و استفاده، آسیب نبیند. رویه و قسمت نشیمنگاه صندلی هم باید حس نرمی و راحتی را به فرد بدهد تا خستگی او برطرف شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های صندلی وزن آن است. باتوجه به اینکه صندلی یک‌نفره یا چندنفره باشد، وزن آن تفاوت دارد. وزن استانداردی که برای صندلی‌های کمپینگ لحاظ می‌شود بر اساس نوع و جنس آن، معمولا بین 1 تا 7 کیلوگرم است. همچنین ظرفیت قابل تحمل این صندلی‌ها یکی دیگر از معیارهای کلیدی است که در بیشتر موارد از 100 تا 150 کیلوگرم را پوشش می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از این وسیله وجود دارد. باتوجه به نیاز و استفاده‌ای که قرار است از این محصول صورت بگیرد، باید مدل متناسب با آن انتخاب شود. اگر به هر دلیلی ویژگی‌های مدلی که خریداری می‌کنید منطبق با نیازهای شما نباشد، قطعا انتظارات شما را برآورده نخواهد کرد. این ویژگی‌ها می‌تواند با وزن محصول، ابعاد آن، جنس، وزن قابل تحمل و ... مرتبط باشد. پس حتما به مشخصات مدل‌های مختلف توجه داشته باشید و مناسب‌ترین مورد را انتخاب نمایید.

 

معیارهای خرید صندلی مسافرتی

 

برای اینکه بتوانیم از خرید یک صندلی کمپینگ مناسب و خوب اطمینان حاصل کنیم، لازم است تا برخی نکات را در هنگام خرید آن مورد توجه و بررسی قرار دهیم. از جمله مواردی که باید قبل از خرید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

  • راحتی: تقریبا می‌توان گفت هر صندلی که قابل حمل و تاشو باشد، مناسب کمپینگ است. اما اگر به‌دنبال راحتی بیشتر هستید، باید در انتخاب خود دقت کنید. بزرگ‌تر بودن نشیمنگاه، تکیه‌گاه بلندتر، فاصله بیشتر از زمین و ... از ویژگی‌های این مدل است. همچنین، می‌توان به امکانات بیشتری مانند جا لیوانی، جیب بغل، فضای نگهداری بطری و غیره نیز اشاره کرد. صندلی‌های راحتی معمولا ابعاد بزرگتری هم دارند که لازم است به آن توجه داشته باشید.
  • ظرفیت: حتما باید اطمینان حاصل کنید که مدل موردنظر شما می‌تواند وزن شما را تحمل کند یا نه. زیرا تمامی صندلی‌های کمپینگ موجود در بازار دارای وزن قابل تحمل مشخصی هستند.
  • وزن: از آنجایی که قرار است این صندلی مسافرتی را در هنگام کمپینگ و طبیعت گردی مورد استفاده قرار دهید، پس در نظر گرفتن وزن آن دارای اهمیت بسیار زیادی است. همه مدل‌ها از یک وزن یکسان برخوردار نیستند. پس هرچه سبک‌تر باشند، حمل و جابجایی آن‌ها نیز آسان‌تر می‌شود.
  • زمان اجرا: یک صندلی کمپینگ را باید بتوان به‌راحتی باز و بسته کرد. برخی از آن‌ها وجود دارند که به راحتی باز می‌شوند و به همین دلیل استفاده بسیار ساده‌تری را فراهم می‌کنند. همچنین انواع دیگری از این محصول‌ ممکن است راه اندازی و باز کردن چالش برانگیز و پیچیده‌تری داشته باشند.
  • ارتفاع: حتما باید در هنگام خرید صندلی مسافرتی به ارتفاع آن از سطح زمین دقت کرد. خیلی مهم است که در زمان نشستن روی آن‌ها، پاهای شما موقعیت خوب و مناسبی را نسبت به زمین داشته باشند. راحت‌ترین صندلی‌های مسافرتی معمولا دارای یک ارتفاع استاندارد یعنی حدود 15 الی 18 اینچ از سطح زمین می‌باشند.
  • موارد استفاده: موارد استفاده‌ای که قرار است داشته باشید را حتما باید قبل از آغاز سفر خود، مشخص کرده و مورد بررسی قرار دهید. با آگاهی از اینکه به چه نوع صندلی کمپینگ نیاز دارید، در هنگام خرید قادر هستید انتخاب راحت‌تر و سریعتری انجام دهید. این موارد استفاده می‌توانند شامل تفریحات طبیعت‌گردی، کوهنوردی، کویرگردی، آفرود و ... باشند.
  • قیمت: مانند هر وسیله دیگری، صندلی‌ها باتوجه به جنس، امکانات، برند تولیدکننده و ... دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشند. بعضی از افراد به‌طور دائم و هفتگی به کمپ می‌روند، ولی بعضی دیگر ممکن است فقط یک یا دوبار در سال، آن را تجربه کنند. باتوجه به همین موضوع و میزان استفاده، هزینه‌ای که انجام می‌شود هم متفاوت است. اصولا برای خرید محصول با کیفت بالاتر، باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید.

معیارهای خرید صندلی مسافرتی

 

انواع صندلی مسافرتی براساس جنس بدنه

 

  • پلاستیکی (1): صندلی‌هایی از جنس پلاستیک معمولا بسیار سبک و قابل حمل هستند. اما به نسبت نوع فلزی، مقاومت کمتری دارند. مواد به کار رفته در این نوع، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اگر از پلاستیک باکیفیت استفاده نشده باشد امکان دارد به‌راحتی بشکند و شما را دچار مشکل کند. این نمونه به‌خاطر جنسی که دارد، در مقابل آب و رطوبت بسیار مقاوم است و این مورد یکی از مزایای آن است. همچنین قیمت صندلی‌هایی از این جنس نسبت به مدل‌های دیگر، پایین‌تر است و به‌عنوان یک وسیله ارزان و کاربردی قابل تهیه می‌باشد.
  • چوبی (2): صندلی‌های چوبی نسبت به پلاستیکی وزن بالاتری دارند و از لحاظ حمل، کمی سنگین‌تر می‌باشند. باتوجه به نوع چوب استفاده شده در این محصول، مقاومت نسبتا بالا از ویژگی‌های بارز آن است. نشیمنگاه این مدل هم کمی فرق دارد و معمولا از جنس پارچه تهیه نمی‌شود. به‌شکلی که قسمت‌های اصلی آن همگی از چوب است. به دلیل چوبی بودن، استفاده از آن در ساحل و مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود.
  • فلزی (3): نوع فلزی صندلی‌های کمپینگ، متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع آن است. این مدل باتوجه به جنس فلز استفاده شده در آن مقاومت نسبتا بالایی دارد. اگر از آلومینیوم باشد، مقاومت آن کمی کاهش پیدا می‌کند ولی بسیار سبک‌تر می‌شود. نشیمنگاه مدل فلزی معمولا از پارچه است و نرمی و راحتی بالاتری دارد. موادی که در صندلی‌های فلزی به کار می‌رود باید آن‌ها را ضد زنگ کند. این نوع صندلی یکی از گزینه‌های مناسب برای اغلب مکان‌های کمپینگ است.

 

جنس صندلی مسافرتی

 

انواع صندلی کمپینگ از نظر طراحی

 

  • استوانه‌ای: از نظر طراحی و نوع باز و بسته شدن، صندلی‌های مسافرتی به دو نوع استوانه‌ای و کتابی تقسیم می‌شوند. مدل استوانه‌ای به شکلی جمع می‌شود که در قالب یک کیف استوانه‌ای قابل حمل باشد. از مزایای این مدل، راحتی حمل روی دوش است. همچنین فضای کمی را درون ماشین یا محل کمپینگ اشغال می‌کند و باتوجه به حالتی که دارد، احتمال آسیب دیدن در زمان بسته بودن را کاهش می‌دهد. وقتی صندلی به شکل استوانه‌ای بسته می‌شود از نظر قطر، بلندتر است اما عرض کمتری پیدا می‌کند.
  • کتابی: یکی از طراحی‌های دیگر که برای صندلی‌ها وجود دارد، نوع کتابی است. این مدل، به شکلی بسته می‌شود که نشیمنگاه و تکیه‌گاه آن روی هم آمده و به یک وسیله باریک تبدیل می‌شود. درجاهایی که فضای باریکی برای قرار دادن وسایل داریم، این مدل می‌تواند بسیار کاربردی باشد. همچنین صندلی در حالت بسته شبیه به یک کوله می‌شود که برای حمل روی دوش طراحی مناسبی دارد.

 

صندلی‌های مسافرتی از نظر وزن و امکانات

 

برای انتخاب و خرید راحت‌تر، صندلی‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول صندلی‌هایی که وزن بسیار سبکی دارند و از نظر راحت بودن امکانات خاصی ندارند. دسته دوم، مواردی که نسبت به صندلی‌های معمولی از امکانات و ویژگی‌های اضافی برخوردار هستند و حس بهتری را به فرد منتقل می‌کنند؛ ولی وزن و ابعاد بیشتری نسبت به دسته اول دارند. در ادامه به تشریح این دو دسته ذکر شده، می‌پردازیم:

صندلی‌های سبک و با حمل آسان‌تر

  • کوله صندلی‌دار کمپینگ: اگر به کوه، طبیعت یا ... می‌روید و باید یک کوله پشتی سبک همراه داشته باشید، چه بهتر که این کوله قابلیت تبدیل شدن به صندلی را هم داشته باشد. شاید برایتان عجیب باشد ولی این نوع صندلی منحصربه‌فرد، در حقیقت دو کاربرد را در یکجا ترکیب کرده است. یعنی در حالت بسته، به یک کوله‌پشتی قابل حمل تبدیل می‌شود و در حالت باز قابلیت استفاده به‌عنوان جای نشستن را دارد (مطابق تصویر زیر). وزن این محصول بسیار سبک بوده و به همین دلیل دارای قابلیت حمل آسان است. استفاده از مواد سبک، طراحی عالی و زیبا، مقاومت بالا و ... کالایی را به‌وجود آورده که می‌توانیم آن را با خود در هر جایی همراه داشته باشیم. صندلی‌های کوله پشتی مسافرتی را می‌توان در هنگام پیاده‌روی، کمپینگ و یا حتی در کنار ساحل استفاده کرد. همچنین، طراحی این محصول بسیار خاص و ویژه است به گونه‌ای که انعطاف پذیری بالایی را ایجاد می‌کند. اگر در هنگام سفر به طبیعت و کمپینگ، زیاد در حال جابجایی به‌صورت پیاده هستید، این کوله های صندلی دار، یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه‌ها برای انتخاب هستند.

کوله صندلی دار

 

  • صندلی کمپینگ فوق العاده سبک: در حالی که تمامی موارد مطرح شده قابلیت حمل دارند، برخی از انواع آن (مانند مدل های بزرگ‌تر و با سایبان) در ازای داشتن برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ویژگی قابل حمل و سبک بودن خود را فدا کرده‌اند. اما این مدل، برعکس عمل کرده و سبک‌ترین وزن را در بین انواع همه‌ی موارد دارد. این نوع صندلی های کمپینگ شاید از نظر راحت بودن گزینه خیلی مناسبی نباشند، اما از آنجایی که حمل و جابجایی بسیار راحتی دارند، در مجموع انتخاب خوبی به‌حساب می‌آیند. اگر به دنبال یک صندلی سبک با قابلیت باز و بسته شدن سریع و راحت هستید که در کمپینگ و طبیعت گردی، مجبور به نشستن روی زمین یا جاهای خاکی و آلوده نشوید، این مدل بسیار مناسب است. صندلی کمپ Coleman Woodsman II یکی از گزینه‌های مناسب در بین انواع سبک این محصول می‌باشد.
  • صندلی بادی کمپینگ: یکی از ساده‌ترین و سبک‌ترین انواع صندلی‌های مسافرتی، مدل بادی آن است. این مدل در زمانی که استفاده نمی‌شود، جمع شده و به یک کیف کوچک و سبک تبدیل می‌شود. به دلیل وزن بسیار پایین و ابعاد کوچک، این وسیله را می‌توانید به‌سادگی حمل کنید و در خودرو یا هر جای دیگر جای دهید. حالت بادی این مدل‌ها باعث می‌شود که در هنگام استفاده، حس خوبی به شما منتقل شود و دچار خستگی نشوید. از این نوع می‌توانید در طبیعت، جنگل، ساحل و ... استفاده کنید. صندلی بادی Vango Inflatable Lounger یکی از بهترین محصولاتی است که کمتر از 2 کیلوگرم وزن داشته و تا 120 کیلوگرم وزن را تحمل می‌کند.

صندلی بادی کمپینگ

 

  • صندلی کمپینگ کودکان: این مدل صندلی مسافرتی و کمپینگ، معمولا برای کودکان مناسب بوده و بر اساس قد و وزن آنها طراحی می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های آن، طرح و رنگ بکار رفته روی نشیمنگاه و تکیه‌گاه آن است که معمولا از تصاویر شاد و کارتونی استفاده می‌شود. باتوجه به رنگ و کاراکترهای کار شده روی این مدل‌ها، می‌توانید نوع مناسب با فرزند خود را تهیه کنید و لذت استفاده از آن را به او هدیه دهید. از دیگر ویژگی‌های این صندلی می‌توان به وزن سبک و ابعاد کوچک اشاره کرد. یکی از موارد جذاب و زیبا برای کودکان زیر 3 سال، صندلی کمپ مدل ProCamp - Kids Chair / Dog است.

صندلی کمپینگ کودکان

 

صندلی‌های دارای ویژگی خاص

  • صندلی کمپینگ با سایبان: برخی از مدل‌های صندلی مسافرتی دارای سایبان هستند که برای استفاده در مناطق ساحلی، بیابانی یا کوهنوردی، کمپینگ‌های تابستانه و ... مناسب است. این نوعِ سایبان‌دار نه‌ تنها ما را از اشعه خورشید و تابش مستقیم آن حفظ می‌کند، بلکه در صورت بارانی شدن هوا در کمپینگ با جلوگیری از خیس شدن، سفر را برای ما راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌نماید. مدلی که در این بخش معرفی کردیم، معمولا قیمت و ارزش بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد.
  • صندلی گردان (360 درجه) کمپینگ (1): با تهیه صندلی گردان کمپینگ، ویژگی‌ها و امکانات بیشتری برای شما فراهم می‌شود. این مدل صندلی چرخان مسافرتی و کمپینگ به نوعی جدیدترین مدل به حساب می‌آید. با داشتن این نوع محصول، بسیار راحت و تنها با یک چرخاندن ساده می‌توانید به تجهیزات و وسایل خود، دسترسی پیدا کنید.
  • صندلی گهواره ای کمپینگ (2): این مدل صندلی‌های گهواره‌ای یا گلایدر مناسب افرادی است که به یکجا نشستن و ثابت بودن در یک مکان علاقه‌ای ندارند. از آنجایی‌که مدل‌های راکر کمپینگ به اندازه یک صندلی معمولی محکم نیستند، بنابراین باید حتما از یکنواخت و هموار بودن سطح زیر آن مطمئن شوید. مدل راک Vango Hampton Rocker از بهترین صندلی‌های گهواره‌ای موجود در بازار است که می‌توانید تهیه فرمایید.

صندلی گهواره ای

از دیگر انواع صندلی‌های مسافرتی می‌توان به مواردی مانند صندلی تاشو ساده، تاشو آلومینیومی، تاشو پلاستیکی، صندلی‌های کمپینگ برزنتی بدون پشتی، راحت نشین تاشو و .... اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با صندلی کمپینگ، کاربرد آن، انواع مدل‌ها و ... آشنا کنیم. از آنجایی که وجود یک صندلی مسافرتی در چک لیست تجهیزات و لوازم مورد نیاز کمپینگ دارای اهمیت است، پس توجه به این نکات امری لازم و ضروری می‌باشد. تمامی موارد ذکر شده به شما کمک می‌کنند تا بتوانید محصولی مطابق با نیازتان خریداری کرده و تجربه و حس رضایت بخشی از خرید خود داشته باشید. اگر در مورد این محصولات سفری سوال یا تجربه‌ای داشتید، می‌توانید از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه، با ما در میان بگذارید.