راهنمای خرید باربیکیو

راهنمای باربیکیو

آیا به همراه داشتن یک باربیکیو کمپینگ و سفری لازم و ضروری می‌باشد؟ چه نکاتی را باید هنگام خرید باربیکیو سفری مورد توجه و بررسی قرار دهیم؟ شلوغی‌های سرسام‌آور شهر، دغدغه‌های فکری و مسائل و مشکلات روزمره از جمله دلایلی هستند که ما را به یک سفر کوتاه مدت در طبیعت و فضای سبز بکر و زیبا مشتاق می‌کنند. قطعا همه ما گاهی اوقات نیاز داریم تا از تمامی مسائل زندگی خود حتما برای چند ساعت دور بمانیم. چرا که در همین چند ساعت یا چند روز سفر خود به طبیعت و گشت و گذار در آن، می‌توانیم دوباره نیرو و انرژی از دست رفته خود را بازیابیم. به عبارتی می‌توان گفت که رفتن به طبیعت و کمپ‌زنی در آن را می‌توانیم به عنوان بهترین، جذاب‌ترین و صد البته کم‌هزینه‌ترین داروی جسم و روح معرفی نمود اما بهتر است این نکته حتما رعایت شود که در این گونه سفرها به هیچ عنوان نباید وسایل غیرضروری و اضافی را با خود حمل کنیم.

به عبارتی پرهیز از حمل تجهیزات و وسایل اضافی و غیرضروری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که حتما باید در سفر کمپینگ به آن توجه نماییم. به همین دلیل نیز تهیه یک چک لیست از تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اولین و اصلی‌ترین اقدامی است که باید قبل از آغاز سفر خود به آن بپردازیم. شاید عجیب به نظر برسد اما تهیه یک باربیکیو کمپینگ یا گریل مسافرتی می‌تواند یکی از مواردی باشد که وجود آن در چک لیست تجهیزات مورد نیاز کمپینگ دارای اهمیت می‌باشد. در ادامه به موارد استفاده از گریل کمپینگ و نکات مورد توجه در هنگام خرید آن را، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

باربیکیو کمپینگ

موارد استفاده از باربیکیو کمپینگ یا سفری

پخت‌وپز و آشپزی کردن در دل طبیعت یکی از فعالیت‌های مهم و لذت‌بخش در کمپینگ می‌باشد. ما می‌توانیم با آشپزی در طبیعت و بودن در کنار خانواده و دوستان خود لحظات خوب و به یادماندنی را سپری کنیم. اما زمانی می‌توانیم خاطره خوب و فوق‌العاده‌ای را در کنار عزیزانمان بسازیم و یک آشپزی لذت‌بخش و عالی را در کنار آن‌ها تجربه کنیم که تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای آشپزی در طبیعت را به همراه داشته باشیم. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای آشپزی و کمپینگ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فلاسک
  • لیوان یا ماگ
  • باربیکیو کمپینگ
  • اجاق گاز و .....
  • ظروف نگهدارنده غذا
  • سرشعله، کبریت و فندک
  • ست کامل قاشق و چنگال و چاقو
  • ادویه جات همراه با ظرف مخصوص
  • ظروف پخت و پز غذا (قابلمه، ماهیتابه، کفگیر، کتری، ملاقه، رنده کوچک، صافی و ...)

چرا باید یک باربیکیو کمپینگ در لیست تجهیزات آشپزی قرار بگیرد؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به غذاهای گریل شده و کبابی علاقه دارید، مطمئنا به یک گریل سفری یا باربیکیو مخصوص کمپینگ نیاز پیدا خواهید کرد. اما هر گریلی مناسب نمی‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت باربیکیو کمپینگ با سایر گریل‌های خانگی متفاوت است. اما چگونه می‌توانیم بهترین و مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنیم؟ نکات مورد توجه در هنگام خرید آن چه می‌باشد؟ قبل از پاسخ به این سوالات، ابتدا بهتر است تا با انواع باربیکیو آشنا شویم.

باربیکیو سفری

باربیکیو کمپینگ

انواع باربیکیو

برای کباب کردن موادغذایی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها کباب‌پز کردن به صورت مستقیم می‌باشد. در این روش غذا را مستقیم بر روی شعله‌های آتش قرار داده و معمولا برای این روش به منقل و ذغال نیاز خواهیم داشت. اما نوع دیگر به صورت غیرمستقیم انجام می‌گیرد. روش غیرمستقیم کباب کردن غذا همان گریل کردن یا استفاده از گریل و Barbecue می‌باشد. به طور کلی گریل‌ها به 4 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع گریل عبارتند از:

باربیکیو گازی:

باربیکیوها یا گریل‌های گازی محبوب‌ترین نوع کباب پز یا کوره‌های کبابی در فضای باز هستند. طبخ و آماده‌سازی وعده‌های غذایی در فضای باز، با استفاده از آن‌ها راحت‌تر و سریعتر انجام می‌گیرد. در این نوع باربیکیوها از مخزن‌های پروپان استفاده می‌شود که معمولا می‌توانیم از آن‌ها تا چندین ساعت بدون نیاز به تعویض استفاده کنیم. این نوع گریل‌ها به سرعت گرم شده و همچنین کارکرد آن‌ها بسیار آسان است و به پاکسازی و تمیز کردن کمتری نیاز دارند. در این گریل تنها با فشار یک دکمه روشنایی و گرمای لازم را بدون دردسر فراهم می‌کند.

درجه حرارت و گرمای آن‌ها معمولا به دمای بین 400 تا 600 درجه می‌رسد. گرمای مورد نیاز معمولا به وسیله دستگیره‌های کنترل دما تنظیم می‌شود. همچنین شعله‌ها و درجه‌های مختلف می‌توانند مناطق گرمایی متنوعی را برای پخت‌وپز غذا، کباب کردن، یا گرم کردن غذا ایجاد کنند.

در برخی از مدل‌های باربیکیو گازی می‌توان از ذغال یا تکه‌های کوچک چوب برای عطر و طعم دادن بیشتر به غذا استفاده کرد. گریل‌های گازی معمولا برای محیط‌هایی مانند تراس، پشت‌بام، حیاط و .... مناسب بوده و قابل استفاده می‌باشند. این گریل‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و همچنین از جنس‌های آجری، چدن، سنگی و یا استیل طراحی و تولید می‌شوند.

 

باربیکیو گازی

باربیکیو ذغالی:

اگر به طعم و بوی دودی غذا علاقه زیادی دارید یا اگر آشپزی بر روی هیزم برایتان جذاب است باربیکیوهای زغالی بهترین گزینه برای انتخاب می‌باشد. به همین دلیل آن‌ها را می‌توانیم به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع گریل یا باربیکیو (Barbecue) معرفی کنیم. آن‌ها معمولا در دو نوع ثابت و قابل حمل طراحی و تولید می‌شوند. نوع ثابت آن مخصوص حیاط‌ها، پشت بام آپارتمان‌ها و کمپ‌های بزرگ و پرجمعیت و ... بوده و همچنین نوع قابل حمل آن برای سفرهای کمپینگ بسیار مناسب است.

گریل برقی:

گریل‌های برقی تنها به یک منبع انرژی الکتریکی و برق نیاز دارند. آن‌ها معمولا به عنوان کوچک‌ترین و سبک‌ترین نوع گریل‌ها به حساب می‌آیند. این نوع باربیکیو در دو مدل رومیزی و قابل حمل ارائه می‌گردد. با استفاده از دود مایع می‌توان کمبود و فقدان طعم‌دهنده‌های غذا (که معمولا توسط گریل‌های زغالی و گازی ایجاد می‌شوند) را جبران کرد. این نوع گریل به هیچ نوع سوختی نیاز نداشته و آن‌ها به سرعت گرم می‌شوند. و همچنین غذا در آن به صورت یکنواخت پخته و یا کباب می‌شود. پاکسازی و تمیز کردن آن نیز بسیار راحت و آسان انجام می‌گیرد.

باربیکیو ذغالی

باربیکیو ذغالی

راهنمای خرید باربیکیو و گریل کمپینگ

همانطور که گفته شد گریل‌های قابل حمل یا همان گریل‌های کمپینگ و سفری، امکان پخت‌وپز آسان را در طبیعت و فضای سبز فراهم می‌کنند. این نوع گریل برای انواع سفرهای کمپینگ یا اردو زنی، سفرهای جاده‌ای و ... مناسب می‌باشد. گریل‌های سفری وسیله‌ای جمع و جور و قابل حمل برای تهیه وعده‌های غذایی عالی در طبیعت هستند. به عبارتی می‌توان گفت که این مدل باربیکیو برای کمپینگ و سفرهای یک روزه انتخاب فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید. اما یک گریل سفری مناسب را چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم؟ در هنگام خرید و تهیه باربیکیوهای سفری باید نکات زیادی را مورد توجه قرار دهیم. این نکات عبارتند از:

نوع باربیکیو:

 نوع گریل یا همان نوع سوخت مورد استفاده در باربیکیوهای قابل حمل از جمله نکات مهم و مورد توجه در هنگام خرید آن می‌باشد. انواع مختلف سوخت برای تامین انرژی گریل کمپینگ وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها چوب، الکل، زغال، گاز و برق می‌باشد. هر یک از این نوع سوخت‌ها  نکات قوت و ضعف خاص خود را دارند که باعث می‌شود آن‌ها کم و بیش برای شرایط خاص یا انواع سفرها مناسب باشند. اما معمولا گریل‌های سفری که در آن‌ها از ذغال و گاز استفاده می‌شود، محبوبیت بیشتری دارند.

سوخت باربیکیو کمپینگ

راهنمای خرید باربیکیو

کم طرفدارترین یا به عبارتی کم استفاده‌ترین نوع گریل‌های قابل حمل، باربیکیو برقی می‌باشند. چرا که این نوع گریل‌های برقی تنها می‌توانند در آپارتمان‌ها و یا با ژنراتور برق در کمپینگ کار کنند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها در زمانی که بیرون از خانه و یا طبیعت‌گردی هستیم ممکن است آسان نباشد. لازم به ذکر است قبل از استفاده از  باربیکیو برقی در سفر حتما از تامین منبع انرژی مورد نیاز برای آن، مطمئن شده باشیم.

وزن:

برای اینکه بتوانیم سفری دلپذیر و راحت را تجربه نماییم، حتما باید تمام تجهیزات مورد نیاز سبک بوده و دارای وزن پایینی باشند. در غیر این صورت حرکت و جابجایی و حمل آن‌ها دشوار می‌شود.

سطح یا منطقه پخت و پز:

حتما باید قبل از آغاز سفر خود مشخص کنیم که تا چه مقدار موادغذایی را می‌خواهیم روی گریل سفری قرار داده و کباب کنیم. برای داشتن سفری راحت و آسان به یک گریل سفری با اندازه‌های مناسب و کوچک نیاز داریم. اکثر باربیکیوهای قابل حمل دارای سطح یا صفحه پخت حدود 30-40 سانتی‌متر هستند که می‌تواند برای یک خانواده 5 نفره مناسب باشد.

بعد از بررسی و توجه به تمام نکات مهم در هنگام خرید و استفاده از باربیکیو سفری، می‌توانیم اوقات خوبی را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانیم و همچنین می‌توانیم آشپزی آسان و خاطره‌انگیزی را در کنار آن‌ها تجربه کنیم.