راهنمای انتخاب و خرید اجاق گاز مسافرتی

اجاق گاز مسافرتی

خوردن یک غذای گرم و دل‌چسب یا یک فنجان چای تازه‌دم، به هر سفر کمپینگی طعم ویژه‌ای می‌بخشد. پخت‌وپز و صرف ناهار یا شام، یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات طبیعت‌گردی برای خیلی از افراد است. برای اینکه بتوانید در دل طبیعت، آشپزی کرده و یک غذای خوش‌مزه درست کنید، به یک اجاق گاز سفری نیاز خواهید داشت. تفاوت اصلی این نوع اجاق‌گازها با مدل خانگی، در ابعاد کوچک و قابل حمل بودن آن‌ها خلاصه می‌شود. سوخت مورد استفاده در آن‌ها هم می‌تواند از انواع مختلفی باشد. اگر شما هم به‌دنبال خرید یک اجاق‌گاز مناسب و کاربردی هستید که نیازهایتان را در سفر برطرف کند، با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

فهرست مطالب

اجاق‌گاز کمپینگ، وسیله‌ای کاربردی در سفر

انواع اجاق‌گاز مسافرتی بر اساس سوخت مصرفی

مزایای استفاده از اجاق گاز سفری

نکات مهم انتخاب و خرید اجاق گاز مسافرتی

راهنمای استفاده و نگهداری از اجاق گاز سفری

 

اجاق‌گاز کمپینگ، وسیله‌ای کاربردی در سفر

اجاق‌گازهای سفری، وسیله‌ای با ابعاد و وزن قابل حمل می‌باشند که برای پخت‌وپز و گرم کردن غذا در طبیعت کاربرد دارند. باتوجه به طراحی صورت گرفته در هر مدل، برای روشن کردن آن باید از سوخت مناسب استفاده شود. زمانی که شما به سفر می‌روید و می‌خواهید در خارج از منطقه مسکونی، آشپزی کنید، به یک اجاق پیک‌نیکی نیاز خواهید داشت. بعضی از افراد برای گرم کردن موادغذایی و پختن آن از چوب درختان استفاده کرده و با درست کردن یک آتش، نیاز خود را برطرف می‌کنند. اما این‌کار علاوه‌بر آسیب به محیط‌زیست، می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به‌وجود آورد. پس بهتر است با تهیه یک اجاق، با خیال راحت از این وسیله برای آشپزی در سفرهای مختلف استفاده کنید و نگرانی از بابت اتفاقات ناگوار مانند آتش‌سوزی هم نداشته باشید.

کاربرد اجاق گاز کمپینگ

 

انواع اجاق گاز مسافرتی بر اساس سوخت مصرفی

اجاق‌گازها با توجه به سوختی که مصرف می‌کنند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از مدل‌های این وسیله برای کاربردهای خاصی مناسب‌تر هستند. برای اینکه شما عزیزان بتوانید به‌سادگی گاز پیک‌نیکی مناسب با استفاده خود را انتخاب کنید، در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت و ویژگی‌های مربوط به هر مدل را شرح می‌دهیم.

  1. اجاق گاز با سوخت جامد (1): این مدل از اجاق گازها، برای تولید حرارت و گرمای مورد نیاز، از قرص‌های جامدی استفاده می‌کنند که مخصوص این وسیله در بازار به فروش می‌رسد. این قرص‌ها معمولا در هنگام سوختن، بوی ناخوشایندی هم دارند که در اطراف پخش می‌شود. وسیله‌هایی که به‌صورت سوخت جامد هستند معمولا ابعاد کوچکتر و وزن پایین‌تری دارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را با خود حمل کرد. بزرگترین مشکل این نوع گازهای سفری، حرارت پایین‌تر آن‌ها نسبت به انواع دیگر است. به همین دلیل کارایی خیلی بالایی ندارند و در بیشتر موارد، انتخاب بهتری به‌جای آن‌ها وجود دارد.
  2. اجاق گاز سفری با سوخت الکل (2): استفاده از سوخت الکل در اجاق‌گازها باعث می‌شود پخت غذا یا گرم کردن آن نسبت به مدل‌های دیگر، طولانی‌تر شود و نیاز به صرف زمان بیشتری برای این‌کار باشد. مزیتی که این وسیله نسبت به مدل‌های معرفی شده دیگر دارد، ارزان بودن الکل نسبت به سایر سوخت‌ها است. به همین دلیل، برای افرادی که استفاده زیادی دارند، این مدل می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین، گازهای سفری الکلی معمولا وزن سبک‌تری هم دارند و برای حمل به‌صورت پیاده، یکی از گزینه‌های مناسب هستند.
  3. اجاق گاز سفری با سوخت مایع (3): مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین وسیله‌ای که می‌توان برای آشپزی در سفرهای طبیعت‌گردی پیشنهاد کرد، اجاق‌گازهای سوخت مایع هستند. در این مدل از اجاق‌ها از سوخت‌هایی مانند بنزین، گازوئیل و گاز سفید استفاده می‌شود. این گازهای پیک‌نیکی باتوجه به سوخت مورد استفاده، حرارت بالا و یکنواختی دارند و مخصوص پخت‌وپز می‌باشند. حتی در محیط‌هایی که طوفانی بوده و باد شدیدی می‌وزد هم این محصول قابل استفاده است. برای اطمینان از خاموش نشدن شعله، کافیست یک بادگیر و محافظ شعله تهیه کرده و آن را دور شعله باز کنید. اگر جزء افرادی هستید که اغلب با خودروی شخصی به مسافرت می‌روید، این مدل‌ها را حتما مدنظر داشته باشید.
  4. اجاق گاز مسافرتی مخزنی (4): یکی دیگر از انواع اجاق گازهای کمپینگ، مدل مخزنی آن است. دو مدل طراحی برای مخزن این اجاق‌ها وجود دارد. در بعضی از مدل‌ها، مخزن در زیر سرشعله قرار گرفته و در مدل‌های دیگر، کپسول از طریق شلنگ یا اتصالات مخصوص دیگر به گاز وصل می‌شود. سوخت مصرفی در این نوع گازهای پیک‌نیک، کپسول پروپان یا گاز ایزوبوتان است. این محصولات گرمای زیادی تولید می‌کنند و حرارت آن‌ها تا حدودی در اطراف هم پخش می‌شود. قیمت نسبتا بالای مخزن سوخت این نوع اجاق گازها، بزرگترین نقطه ضعف آن‌ها به‌حساب می‌آید. همچنین بعضی از مدل‌ها دارای رگلاتور تنظیم فشار گاز هستند که برای استفاده در ارتفاعات بسیار کاربردی است. در ضمن، برای سفرهای طولانی و سخت، باید از نوع کوچک و قابل حمل این محصول استفاده کنید.
  5. اجاق گاز سفری چوب سوز (5): همان‌طور که قبل‌تر مطرح شد، این وسیله جایگزین کاربردی‌تر و ایمن‌تری نسبت به درست کردن دستی آتش در طبیعت است. اما، بسیاری از افراد استفاده از چوب و هیزم را برای آشپزی در سفر ترجیح می‌دهند. برای این دسته از افراد، اجاق گازهای مسافرتی چوب سوز، گزینه بسیار مناسبی است. در این محصول از چوب یا علف خشک برای تولید حرارت مورد نیاز پخت‌وپز استفاده می‌شود. این نسل از اجاق گازها قدمت بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند ولی با به‌وجود آمدن مدل‌های جدیدتر، هنوز هم گزینه مناسبی به‌حساب می‌آیند. برای روشن کردن این مدل، حتما باید چوب مناسب همراه داشته باشید. همچنین، دود و بوی سوختن چوب، یکی از ویژگی‌های این اجاق‌ها است.

با انتخاب یکی از دسته‌های بالا، می‌توان گفت تا حد زیادی مسیر خرید یک اجاق گاز مناسب با نیاز خود را پیموده‌اید. بعد از این کافیست باتوجه به بودجه، موارد استفاده و ...، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، مدل دقیق را تعیین و اقدام به خرید نمایید.

انواع اجاق گاز سفری

 

مزایای استفاده از اجاق گاز سفری

افرادی که اهل مسافرت، تفریح و گشت‌وگذار در خارج از شهر باشند، برای تمام لحظات حضور خود در کمپ برنامه دارند. بعد از انجام تفریحات مختلف و پرتحرک که انرژی زیادی می‌گیرد، استراحت روی صندلی‌های کمپینگ و خوردن یک وعده‌غذایی گرم و تازه، لذت کم‌نظیری خواهد داشت. اما پختن غذا نیاز به مقدمات خاصی از جمله تهیه ظروف مخصوص، آتش مناسب و ... خواهد داشت. با این حال ممکن است در مکانی که کمپ زده و استراحت می‌کنید، هیزم یا چوب مناسب وجود نداشته باشد و تهیه کردن آن هم برای شما مقدور نباشد. در این وضعیت، اجاق‌گازهای سفری بهترین انتخاب جهت تولید گرما و حرارت مورد نیاز برای پخت غذا هستند. این وسیله باتوجه به سوختی که مصرف می‌کند راه‌اندازی راحتی دارد و در مدت زمان نسبتا کوتاهی غذای شما را آماده خواهد کرد. از مزایای دیگر این گازهای پیک‌نیکی، سبک و کوچک بودن آن‌هاست که باعث می‌شود به‌راحتی قابل حمل باشند.

 

نکات مهم انتخاب و خرید اجاق گاز مسافرتی

  • ابعاد و وزن: اجاق‌گازهای مسافرتی با توجه به ماهیت استفاده‌ای که دارند همگی قابل حمل و جابه‌جایی هستند. با این وجود، در طراحی بعضی از مدل‌ها به مقاومت بالا و امکانات بیشتر توجه شده و در بعضی از مدل‌های دیگر سبکی و قابلیت حمل آسان مدنظر قرار گرفته است. ابعاد مناسب برای این وسیله بستگی به نیازهای شما دارد. اول از همه اینکه قرار است برای چند نفر غذا درست کنید. مورد بعدی تعداد شعله‌هایی است که به‌صورت همزمان لازم دارید. در آخر نحوه حمل این وسیله که به چه شکلی خواهد بود.

نکات مهم خرید

 

  • نوع سوخت و میزان مصرف: یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب گاز پیک‌نیکی، سوختی است که برای تولید حرارت و گرما مصرف می‌کند. در بخش‌های قبلی به‌طور مفصل به انواع اجاق‌ها از نظر سوخت مصرفی پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را شرح دادیم. باتوجه به نیاز و انتظاری که از این وسیله دارید باید مدل مناسب را انتخاب کرده و به میزان مصرف سوخت آن هم توجه نمایید.
  • عملکرد و کارایی: کارایی و توان هر محصولی، نشان‌دهنده ارزش آن نسبت به هزینه‌ای است که پرداخت می‌کنید. مهم است که اجاق گاز موردنظر شما در چه مدت زمانی آب را به جوش می‌آورد. همچنین با مصرف چه مقدار سوخت، این کار را انجام می‌دهد. مورد بعدی طول عمری است که گاز سفری می‌تواند عملکرد و کارایی اولیه خود را حفظ کند. هر چه این مقدار بیشتر باشد، طبیعتا گزینه مناسب‌تری است.
  • ویژگی‌های جانبی: امکانات اضافی که در بعضی از مدل‌ها وجود دارد، کار شما را ساده‌تر می‌کند. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند برای خرید هر وسیله‌ای کمی بیشتر هزینه کنند ولی در عوض، قابلیت‌های بهتری را در اختیار داشته باشند. پایه قابل تنظیم، فندک خودکار یا آتش‌زنه، شیر تنظیم شعله، جعبه حمل و ... از ویژگی‌های جانبی است که می‌تواند همراه مدل‌های مختلف قرار بگیرد.
  • قیمت: اصولا قیمت هر وسیله، باتوجه به کیفیت، برند و امکانات اضافی موجود مشخص می‌شود. بعد از اینکه تمام معیارهای کلیدی برای خرید یک اجاق گاز مناسب را بررسی کردید، نوبت هزینه کردن می‌رسد. حالا باید باتوجه به بودجه‌ای که برای خرید این وسیله درنظر دارید، مدل مناسب را انتخاب کرده و اقدام به خرید نمایید.

 

راهنمای استفاده و نگهداری از اجاق گاز سفری

رعایت مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، باعث می‌شود در هنگام استفاده از اجاق گاز مسافرتی، احتمال بروز حادثه به شدت کاهش پیدا کرده و امنیت شما تامین شود. همچنین، طول عمر هر وسیله‌ای ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده از آن دارد. پس لازم است توجه به نکات زیر و رعایت آن‌ها را جدی بگیرید.

  • همواره قبل از استفاده از این وسیله، قطعات مختلف آن مانند سرشعله، شلنگ و ... را چک کرده و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بهتر است این‌کار قبل از شروع سفر انجام شود تا در صورت لزوم، بتوانید قطعه خراب را تعویض نمایید.
  • از روشن کردن اجاق پیک‌نیکی در داخل چادر مسافرتی یا محیط سربسته خودداری کنید. زیرا باعث جمع شدن گازهای سمی و خطرناک شده و همچنین احتمال آتش‌سوزی هم وجود دارد.
  • بهتر است در زمین‌های شنی یا ناهموار، از یک ورقه فلزی در زیر اجاق استفاده کنید تا دچار تکان نشود و در جای خود ثابت باشد.
  • توصیه می‌شود اجاق گاز را همیشه بعد از استفاده کاملا تمیز کرده و برای استفاده‌های بعدی آماده کنید تا در وقت شما صرفه‌جویی شود.
  • اگر گاز سفری شما از قابلیت تنظیم شعله برخوردار است، حتما در هنگام روشن کردن به شدت شعله توجه داشته باشید.
  • در صورتی که اجاق شما از مدل مخزنی است، همواره در هنگام حمل مواظب برخورد ضربه یا اشیا دیگر به آن باشید تا دچار اشتعال نشود.
  • برخی از مدل‌ها دارای کپسولی هستند که قابلیت شارژ مجدد را دارند. اکیدا توصیه می‌شود برای شارژ این مخازن، به مراکز معتبر و قابل اطمینان مراجعه کرده و از سپردن آن‌ها به مراکز متفرقه و غیرمجاز خودداری کنید.
  • در اولین استفاده حتما کاتالوگ محصول را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که به‌طور صحیح و مطابق با رعایت تمامی استانداردها، راه‌اندازی شود.

راهنمای استفاده اجاق گاز

 

جمع‌بندی

در این مطلب نکاتی را در رابطه با یکی از ملزومات سفرهای کمپینگ یعنی اجاق گاز سفری، در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. با مطالعه این نوشته می‌توانید از بین انواع مدل‌های این وسیله که از سوخت متفاوتی استفاده می‌کنند بهترین نوع را متناسب با نیاز خود انتخاب کرده و خرید نمایید. همچنین، موارد مهمی که باید در بررسی به آن‌ها توجه داشته باشید را نیز مطرح کردیم تا بدون دغدغه و با خیال راحت به این کار بپردازید.

در پایان از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، کمال قدردانی را داریم. امیدواریم با مطالعه‌ی این راهنمای جامع خرید اجاق گاز سفری، بتوانید بهترین تصمیم را برای خرید خود گرفته و از آشپزی در سفر لذت ببرید.